Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Stellan » 17 jan 2010, 00:48
Undrar om folket i Kalmar hade varit i Tyskland och tittat när de började konstruera Kalmar Terminal? Den här artikeln var med i tidningen Transportnytt 1965...



/Stellan
chaufför emeritus

-

Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av Lars-Gunnar » 17 jan 2010, 01:31
Ja, vi kan nog ge oss sjutton på att tillverkarna inte ensamma alltid kommit på de bästa lösningarna och det gäller i stort sett alla.
Ser att Bussingen skall föreställa en järnhandlarbil. Det är ju mycket smartare lösning här. Man kan lasta lika tungt på ömse sidor hytten och få bättre stabilitet och styrning än på de bilar Scania och Volvo haft dåde skulle bli instängda med dörrens öppning på förarsidan.
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Kjell T » 17 jan 2010, 11:34
Kanske iden kommer från BMW Isetta.
-
Kjell T
-
- Inlägg: 2277
- Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
- Ort: Österbotten
av Stellan » 17 jan 2010, 21:38
Självklart är idén stulen, alla bra idéer stjäls och vidarutvecklas
Men Isetta är en god tanke...kanske konstruktören såg en sådan på stan och fick en snilleblixt. Men Kalmar Terminal är förmodligen det sista fordonet med en sådan konstruktion med tanke på dagens regelverk.
/Stellan
chaufför emeritus

-

Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster