Entre fram

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Entre fram

Inläggav Stellan » 17 jan 2010, 00:48

Undrar om folket i Kalmar hade varit i Tyskland och tittat när de började konstruera Kalmar Terminal? Den här artikeln var med i tidningen Transportnytt 1965...

Bild
Bild
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Entre fram

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2010, 01:31

Ja, vi kan nog ge oss sjutton på att tillverkarna inte ensamma alltid kommit på de bästa lösningarna och det gäller i stort sett alla.

Ser att Bussingen skall föreställa en järnhandlarbil. Det är ju mycket smartare lösning här. Man kan lasta lika tungt på ömse sidor hytten och få bättre stabilitet och styrning än på de bilar Scania och Volvo haft dåde skulle bli instängda med dörrens öppning på förarsidan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Entre fram

Inläggav Kjell T » 17 jan 2010, 11:34

Kanske iden kommer från BMW Isetta.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Entre fram

Inläggav Stellan » 17 jan 2010, 21:38

Självklart är idén stulen, alla bra idéer stjäls och vidarutvecklas :mrgreen:
Men Isetta är en god tanke...kanske konstruktören såg en sådan på stan och fick en snilleblixt. Men Kalmar Terminal är förmodligen det sista fordonet med en sådan konstruktion med tanke på dagens regelverk.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster