Övning eller verklighet?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Övning eller verklighet?

Inläggav Bengt Dahlberg » 15 jan 2010, 19:05

Bengt Dahlberg

Re: Övning eller verklighet?

Inläggav Per Thomson » 15 jan 2010, 19:15

Förmodligen inte övning, då hade man nog kunnat se räddningspersonal och fordon med på bilden. Notera även tankbilens bakhjul hur de är nedpressade i den grova makadam-banvallen. Hur bilen har träffats och varför den inte har hamnat längre ifrån den den övergång som syns på bilden är dock svårt att förstå.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav swedishbrasscar » 15 jan 2010, 19:17

Blev lite nyfiken på rälsfordonet som kommer från tunnelhållet...nån som vet vad det är?
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lasse Hsand » 15 jan 2010, 20:52

Jag är nästan säker på att det är verkligt mycket förvriden plåt och hytten borta på lastbilen. Vore det övning så skulle förmodligen lastbilen vara hel och allmänheten inte lika intresserad. Men skulle idag gärna hitta en likadan MB170 som syns på vägen.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 15 jan 2010, 21:01

Det är en övning. Varför är annars slangarna avkapade och ingen hytt på bilen? Skulle hytten slungats iväg? nej, säger jag. Om loket på bilden har smällt i lastbilen det skulle bilen legat/stått på andra sidan övergången. Om det varit en riktig olycka skulle bilen slungats av banvallen och säkert legat på sidan eller taket. Jag ser Polisen och så en trashög så kanske ambulans och Räddningskår redan varit där och gjort sitt jobb. Bilen har också vinterdäck och det är sommar eller är det ordentligt mönstrade drivdäck för grusvägskörning?

Det är en rekonstruktion av en riktig olycka!

Den lilla lastbilen är en Engelsk Austin eller Tysk Opel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 15 jan 2010, 22:03

Oavsett om det är "på riktigt" eller en övning så är det en otroligt spännande och detaljrik bild...älskar sådana :D

Men jag lutar nog åt övningsteorin ändå. Det syns inga skrapmärken på varken lok eller lastbil, inte heller några släpspår i marken. Dessutom så skulle det nog var bättre avspärrat om det var en olycka, och kanske lite mer "action" på platsen.

Många tack Bengt, för att du delar med dig av dina skatter...och sätter oss i arbete :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 16 jan 2010, 14:56

swedishbrasscar skrev:Blev lite nyfiken på rälsfordonet som kommer från tunnelhållet...nån som vet vad det är?

Skulle det kunna vara en Bedford ombyggd till rälsfordon?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Bo Norvinge » 16 jan 2010, 16:40

Här kommer då min teori:

1958.jpg
1958.jpg (163.39 KiB) Visad 9270 gånger

Ett lok utan vagnar kom från tunnelhållet där en ombyggd Bedford ur O-serien på bilden åker.
Caltextankbilen kom från höger i bild över plankorsningen och blev påkörd av loket som träffade hyttens högra sida som pulveriserades. Tankbilen slungades dryga trekvartsvarvet vid sammanstötningen. Även tankens högra hörne skadades som syns på bilden. De förvridna hyttdelarna kan skymtas tillsammans med något som jag tycker ser ut som en kylfläkt.
De har vid fototillfället hunnit städa på platsen. Det ser ut som en liten hög med bråte mellan loket och lastbilen.

Jag tror alltså att det är en äkta olycka.
Skulle verkligen SJ släppa till banområdet för en övning och släpa dit ett lok eller ett helt vagntåg?
Verkar onödigt att blockera både järnvägen och bilvägen för en övning.
Notera också till höger i bild att skylten "Livsfarlig ledning" är förvriden och förstörd.
Skulle de "gräva ner" ett övningsobjekt i banvallen?
Avspärrningar var det inte så noga med på det tiden.
Jag tycker det ser ut som om fordonen är O-registrerade.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Nor1 » 16 jan 2010, 23:19

Hade det inte varit för att det står "1958" i hörnet på kortet så känns det nästan som en rekonstruktion av olyckan som Bengt nämnde i en annan tråd. :shock:
Nor1

Inläggav Per Thomson » 17 jan 2010, 19:06

Ja Bosse, efter att ha funderat lite till så är det exakt samma teori jag har kommit fram till men då det tydligen inte går att få fram en bekräftelse så avstod jag ifrån att presentera den. Nu blev det gjort ändå. Hur som helst är det intressant att leka utredare och försöka förklara händelseförloppet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack