Plogfäste

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Plogfäst

Inläggav Kjell T » 14 jan 2009, 12:00

Är det inte så att vintervädret har EU anpassats i stora delar av Norden numera? Vad gör man med plogfästen då?
Kjell T

Re: Plogfäste

Inläggav Claes-Göran » 14 jan 2009, 22:15

Hej Klas. Vilken pärla Scanian är - en fin tippbil med Foco 4000, mycket värt om du vill börja renovera bit för bit.Börjar man en renovering så blir det ofta mer än man tänkt -det ena ger det andra. Det har tagit 6 år att färdigställa F88 till orginal. När jag köpte den av flygvapnet var den på väg genom asfalten, 5år höll jag ögonen genom ett stängsel där den stod parkerad innan beslut om avveckling kom.F88 an har bla R60 låda,converter MR61med eget oljesystem o pump, bakaxelväxel 6,14:1,trevägstipp ,navreduktion,elmekaniskt hydraulbatteri Tison,polarglasrutor 18mm dubbelglas argonfyllda ger ingen imma när snön yr ,Foco 303zxx 5,5 ton/m,cav-start +Uwe värmare ocl elvärme,uppvärmd termostat reglerad batterilåda med teperaturkompenserat laddrelä i lådan och elektrisk huvudbrytare. Motor en TD100A har effekt 285 hk enl säskilld beställning Flygvapnet ,den ökningen är tagen på brännslepumpen. Vidare testades också det fram däck med dragprov på bana, Michelin X M+S 12:00x20 runt om skrevs in i instrumentet,kravet var att knuffa 4,5 diagonalblad och sidovinge + 1,7m monterad vid höger framhjul i djup tung snö. Att vingen var moterad vid framhjulet har sin förklarig att vid svängning inte lämna någon snörand kvar på banan, användning av snökedjor var absolut förbjudet. Den har i renoveringen bla fått nytt :alla skärmar och sidostycken,komplett flak o lemmar,batterilåda med vattenelement,glas,klädsel,däck,ljus,hydraulik,drivlina och bromsar mm genomgånget och lack i Volvo orginal.Kör den en tur vinter som sommar ca 150mil årligen - drar ca 4 - 5 liter med lass.Visst Klas skall du kolla efter en plog - rätt som det är har vi snö i hela landet - om inte snö - så finns halka - varför också inte en sandspridare.
Mvh CG
Claes-Göran

Inläggav Klas Pettersson » 15 jan 2009, 01:50

Hej igen CG !!
Tyvärr är kranen en Hiab 172 elefant med enkelverkande sticka men jag har en Foco 303 sitter på en LBS76:a som jag tänker flytta över.
Bild

På L75:an är det minimalt med rost det finns ett rosthål stort som en 5-krona på hö skärm bakom staget till stänkskyddet,
dubbelramen är som ny sen finns lite ytrost men det är allt så det är ett bra "Objekt"

MVH Klas

Ps I höstas var jag i dina trakter och hämtade en LTGB 912 närmare bestämt Köttsjön,norr om Stugun
Ds
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Klas Pettersson » 13 jan 2010, 17:07

ÄNTLIGEN!!!

Idag kom en NY Lyckselespetsplog hem till mig :D :D MED orginalfäste till L 75:an !!
och hydrauliskt utskjutbara vingar.

Bild

Bild

TACK Tobbe på Holmsjö och Nicke på Tores åkeri för bra och snabb service....

Nu blir det till att leta upp ett löst fäste så man kan ha den på Myrsloken också.... :twisted:

Någon här som har ett till salu kanske :?:
Bild
:mrgreen:

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Kjell T » 13 jan 2010, 23:20

Det var en intressant spetsplog. När är den tillverkad? Går det att få se mera bilder på konstruktionen?
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 13 jan 2010, 23:40

Just nu har ni väl alla argument som behövs för att låta ploganpassningen gå först!

:mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Klas Pettersson » 14 jan 2010, 02:57

Kjell T skrev:Det var en intressant spetsplog. När är den tillverkad? Går det att få se mera bilder på konstruktionen?

Jag ska ta mera bilder när det ljusnat .... och den är tillverkad 1970 nummer 17 närmare bestämt :roll:

Bild

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Claes-Göran » 14 jan 2010, 20:04

Grattis till nya plogen.Den är tillverkad av AB. F.W. Lundholm UMEÅ förkortat LUHOL.
Plogen M6967-707010 tilldelades Flygvapnet och Kustarteleriet, 2,5 m i skäret + 0,30m var sida i utskjut - en mycket stak och välbyggd plog,bla helt varmgalvad och förstärk ram med dubbla skjutgrindar.Förplogsfästet LUHOL 2605-3 är upphängt i två livplåtar bultade i fordonets ram och saknar egen hyraulik. Tillverkaren utvecklade / levererade mycket snöröjningsmateriel till Kronan -spetsplogar av större modell med vingar typ 351 fjädrande,och med hydrauliska utskjut typ 352 och rivare i två modeller till tung bandtraktor i Armen mm. Diagonalplogar med hydrauliska utskjut DP300 /sidoplogar och Diagonalblad DP400 till flygvapnet mm.
LUHOL / fd Lyckseleplogen köpets av Mählers - kanske någon har mer historik att berätta om LUHOL.

Mvh CG
Claes-Göran

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack