Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Fredrik Klint skrev:På Norvinges hemsida finns under "50-talet" en bild på en Sc-V 350 bärgningsbil, reg-nr T5180, som tydligen finns kvar (som renoveringsobjekt).
Är det samma bil som ägs av en herre i Luleå? Eller är det en annan 350?
Länk till Bosses sida:
http://www.norvinge.se/nostalgi.htm (Välj sedan "50-talet")
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt därSkulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.
arnfinn skrev:Bredden oppgitt til 258 cm![]()
arnfinn skrev:Bredden oppgitt til 258 cm![]()
Fredrik Klint skrev:Jo, den tillhörde Närke-län för "hundra år sedan" men det hindrar inte dagens ägare från att ha köpt den och transporterat upp den till Luleå, om det nu är samma bil.
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt därSkulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.
Lulebjörnen skrev:Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt därSkulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.
Den Sc-V 350 som finns här har stått på samma plats i minst 15 år - före det stod den på en annan plats i minst 15 år. Hågkomsterna längre än så har jag fått mig återberättat av "dom som var med" att den stått ytterligare c:a 10-15 år på ett 3:e ställe...givetvis utomhus hela tiden...
Vagnen är med andra ord lätt patinerad för att uttrycka det milt, men det finns i alla fall en känd historia om ekipaget - och den har troligtvis aldrig varit i närheten av Örebro...
Referenterna "dom som var med" har återberättat för den i ämnet gamla bärgningar alltid vetgirige Lulebjörnen om spektakulära expeditioner uppströms älvdalen med den för tiden mycket kraftiga bärgningsbilen. Om till exempel en timmerbil ramlat ner i älven vid flottläggningen ryckte man ut med en besättning bestående av föraren och ett par hjälpgubbar som antogs orka med strapatserna som kunde utsträckas till ett par dagar om något krånglade.
Begreppet "rycka ut" hade visst en annan innebörd på den tiden också enligt sagesmännen. Om till exempel uppdraget inkom på eftermiddagen och inte bedömdes vara av akut karaktär så tankades ett lämpligt antal bensindunkar och gubbarna ordnade med personlig utrustning som i huvudsak bestod av kaffe, korv och piptobak varvid expeditionen anträdde i ottan nästa morgon...
...och Roger Larsson - det är tyvärr inget Sörlingsaggregat på bilen. Det är ett par (många?) år sen jag såg den sist och minnesbilden är ett sammelsirium av växellådor och kardanaxlar och och en avkapad lastbilsbakaxel som kärnkomponenter på anrättningen i fråga - men den gjorde visst god tjänst enligt "dom som var med"...
Lulebjörnen skrev:Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt därSkulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.
Den Sc-V 350 som finns här har stått på samma plats i minst 15 år - före det stod den på en annan plats i minst 15 år. Hågkomsterna längre än så har jag fått mig återberättat av "dom som var med" att den stått ytterligare c:a 10-15 år på ett 3:e ställe...givetvis utomhus hela tiden...
Vagnen är med andra ord lätt patinerad för att uttrycka det milt, men det finns i alla fall en känd historia om ekipaget - och den har troligtvis aldrig varit i närheten av Örebro...
Referenterna "dom som var med" har återberättat för den i ämnet gamla bärgningar alltid vetgirige Lulebjörnen om spektakulära expeditioner uppströms älvdalen med den för tiden mycket kraftiga bärgningsbilen. Om till exempel en timmerbil ramlat ner i älven vid flottläggningen ryckte man ut med en besättning bestående av föraren och ett par hjälpgubbar som antogs orka med strapatserna som kunde utsträckas till ett par dagar om något krånglade.
Begreppet "rycka ut" hade visst en annan innebörd på den tiden också enligt sagesmännen. Om till exempel uppdraget inkom på eftermiddagen och inte bedömdes vara av akut karaktär så tankades ett lämpligt antal bensindunkar och gubbarna ordnade med personlig utrustning som i huvudsak bestod av kaffe, korv och piptobak varvid expeditionen anträdde i ottan nästa morgon...
...och Roger Larsson - det är tyvärr inget Sörlingsaggregat på bilen. Det är ett par (många?) år sen jag såg den sist och minnesbilden är ett sammelsirium av växellådor och kardanaxlar och och en avkapad lastbilsbakaxel som kärnkomponenter på anrättningen i fråga - men den gjorde visst god tjänst enligt "dom som var med"...
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster