Sidomarkeringsljus

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sidomarkeringsljus

Inläggav gjutarleif » 11 jan 2010, 21:30

Hej.

I vår skall jag färdigställa och besikta min gamla klenod "Bettan" som är en Scania-Vabis L56 från 1963. Nu behöver jag hjälp av er kunniga på forumet. Jag har på nätet, utan framgång, sökt uppgifter om vilka krav/regler som gäller för sidomarkeringsljusens placering. Vägverket och transportstyrelsens hemsidor tycker jag är krångliga och ger mig inga svar.

Det fanns ljus på bilen före renoveringen men de var sabbade och dessutom inte placerade som jag skulle vilja ha dom. Kan någon tipsa mig om var jag finner uppgifter om detta och dessutom var jag får tag i tidstypiska armaturer som inte är "för moderna". Har kollat på de förträffliga bildserier som finns på forumet från olika veteranrallyn och som gett många tips om placering men önskar trots det uppgifter om regler för placeringen.

Tacksam för alla tips.

veteranhälningar/gjutarleif.
gjutarleif

Re: Sidomarkeringsljus

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2010, 22:07

Ring SBP och fråga, jag har inte den uppfattningen att de annars är petiga. Lyser det bara någonstans på sidan så är det OK
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lulebjörnen » 11 jan 2010, 22:25

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

grundreglerna är lägst 35cm och högst 150cm från markplan samt högst 200cm i längled. Det vill säga till exempel från flakets bakkant får lyktan sitta höst 200cm framåt. Motsvarande mått räknas från bilens front och bakåt.
Alla de här konstiga vinkelkraven som beskrivs i lagtexten ovan är uppfyllda om du köper godkända lyktor från handeln så man behöver inte gå an som en lantmätare med gradskivor å grejer när man monterar prylarna :) ...

Rubbolites produkter är att rekommendera till en äldre bil.
http://www.temaghandels.se/temag_klar/pdf/belysning.pdf kan du titta på produktnummer 105502.
Den ser lagomt "gammal" ut och har inbyggd reflex i hållaren. Dessutom E-godkänd så den klarar vinkelkraven och allt som ska vara runt det här.
Lulebjörnen

Inläggav gjutarleif » 11 jan 2010, 23:34

Hej.

Tack Anders och Lulebjörnen för era svar. Det bör inte vara några problem att uppfylla SBP:s krav då placeringen verkar "generöst" kravsatt.

mvh/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Kjell T » 12 jan 2010, 08:55

När har kravet på sidomarkeringsljus kommit?
Har inget minne av att det skulle använts på 60-talet. Märkligt att det krävs på veteranbilar. Där borde man sträva till att tillämpa regler som har samma ålder som bilen.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2010, 09:58

Är ganska säker på att det var 1973 som lagen trädde i kraft. Många satte främsta sidomarkeringen strax bakom framaxeln, och nästa inom 6 m. från den. På så sätt räckte det med 2 per sida. Detta gällde alltså bilar, släpen varierade monteringarna på. Första årsmodellerna som hade "fabriksmomterade" sidomarkeringar var 1974.
Thomas Almen

Inläggav gjutarleif » 12 jan 2010, 13:02

Hej igen.

Kontaktade idag Bilprovningen som gav följand upplysning:
- Fordon längre än 6 m skall ha sidomarkeringsljus, gäller även veteranfordon.
- Placering enligt uppgifter som Lulebjörnen skriver.
- På veteranfordon gäller tidiga regler där sidomarkering typ"snabel" med båda glasen gula godkännes dock måste reflexfunktion finnas. "snabel" fram och rektangulär lykta med reflexfunktion bak var OK.
- När kravet på sidomarkeringsljus infördes kunde teknikern inte ge exakt svar på men han trodde någon gång på 60-talet.

mvh/gjutarleif.
gjutarleif

Återgå till Allmänt Veteransnack