Leyland Marathon

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Leyland Marathon

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2009, 22:27

För er som föredrar att läsa texter på svenska har Lars-Gunnar nu översatt denna läsvärda historia.

Berättelsen skildrar på ett humoristiskt sätt vilka vedermödor det kan vara att hantera en fordonskombination bestående av bil med släp på en kontinent där man i stort sett bara känner till trailerekipage. Att denna Leyland Hippo i stridsvagnsformat utan servo och med mopedmotor inte borde sänts till Kanada förstår man av den intressanta artikeln som också visar att man kan bli anhållen om tillåtna fordonsmått inte är i överensstämmelse med bestämmelser.

Jag rekommenderar att ni skriver ut artikeln för bästa läskomfort och jag garanterar att ni kommer att få ett leende på läpparna under läsningen. http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=3440
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Åkarns Kalle » 15 dec 2009, 21:54

Det var intressant och rolig läsning Tack för översättningen

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Anders » 15 dec 2009, 22:38

det var riktigt intressant läsning!
En verklig insats av Lars-Gunnar som har gjort översättningen! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Roger Larsson » 15 dec 2009, 22:40

Mycket trevlig läsning! Tack!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2009, 00:48

Anders skrev:det var riktigt intressant läsning!
En verklig insats av Lars-Gunnar som har gjort översättningen! :)

Anders

Åja, jag gjorde hela grovöversättningen utan fantasi eller finesser, så Per kom att finslipa texten och lägga in förklaringar (som den åkare han varit) och Pers kompis kom med vissa klargöranden. Sedan har jag korrekturläst hela texten en sista gång och upptäckt fel här och där som rättats till. Hur det i stort gått till är att jag och Per bollat texten mellan varandra där jag gjort en finöversättning där Per hade stoppat. Så det har varit ett givande och tagande och Per är inte dum i Engelska språket kan jag tala om.

Per är för blyg att framhäva sig själv och gett mig hela äran. Ni vet att jag är döv och jag har gått i gymnasiet men inte läst ellert talat ett egelskt ord på över 30 år. Det var Internet som gjorde att jag var tvungen lära mig mer engelska annars skulle jag alldrig kunna förstå vad som skrivits i USA, Australien eller England. Många är det Truckforum men också tågforum. Mina följeslagare har varit en mycket tjock Engelsk -Svensk - Svensk-Engelsk ordbok och Nadas (Skolverkets) lexikon samt Word som har en funktion som gör att man kan skriva på Engelska och bli rättad eller få förslag på lämpliga ord.

Men jag tycker det blev bra till slut om jag får säga det själv´och Weatherstone är en god berättare med bra minne.

Så nu vet ni sanningen och "dramatiken" bakom denna översättning. Den var inte lätt men det gick tack vare vårt teamvork.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 16 dec 2009, 22:28

Och så kan du ju Hällnäsbondska.Lars-Gunnar, inte att förringa :mrgreen: Bondskan kan man komma långt med. :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2009, 23:11

BURTRÄSKARN skrev:Och så kan du ju Hällnäsbondska.Lars-Gunnar, inte att förringa :mrgreen: Bondskan kan man komma långt med. :lol:

Hä vejt ja int men nalta must ja kun annärs vore hä konstit.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack