Volvo På Väg och MIL

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo På Väg och MIL

Inläggav Åkarns Kalle » 07 dec 2009, 18:30

Hej vet inte riktigt vart den här inlägget hör hemma så ni får flytta det och jag ber om ursäkt om det är fel

Jag vet inte hur det är nu men jag har för mig att både Volvo på väg och Scanias tidning MIL hade de nylevererade lastbilarna på bild och vilket åkeri som köpt dom
om det var/är så följer några frågor

När började dom med det ?

Gällde det alla bilar eller var det nån beställningsgrej ?

Mvh Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Volvo På Väg och MIL

Inläggav Stellan » 07 dec 2009, 18:38

Jag undrar om de inte alltid haft det med i sina tidningar. Det äldsta numret av "På väg" jag har är från 1965, och där har de några notiser om nysålda bilar, och lite information om åkarn som köpt bilen. Jag fömodar att Scania gjorde samma sak även på den tiden. Vilka fordon och åkerier som kom med beror nog lite på slumpen, och hur mycket ledig plats de hade i respektive nummer

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Åkarns Kalle » 07 dec 2009, 18:58

Jaha tack för info.

Då kan man gå den vägen och hoppas hitta en bild o info då

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Stellan » 07 dec 2009, 19:56

Du skulle ju kunna slänga ut en fråga här om det är någon speciell bil eller åkeri du söker...det finns säkert någon som har koll på det :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Åkarns Kalle » 07 dec 2009, 21:49

I första hand gäller det en Volvo F10 -79 blå och vit som gick för Fraktarna på linjen Sundsvall-Borlänge mellan 1978-1980
den ägdes av Anders Brobergs Åkeri i Gnarp 1980 sålde han F10:an och Borlängelinjen till Sven Jonssons Transport det företaget upphörde 1981
tyvärr har jag inget regnr på F10:an

/Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 09 dec 2009, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Åkarns Kalle

Inläggav Ekenvik » 09 dec 2009, 22:33

Kan du berätta mer om påbyggnaden på bilen?..... Kan kanske vara den bilen min morbror körde åt Sven jonsson...
Användarvisningsbild
Ekenvik

Inläggav Åkarns Kalle » 09 dec 2009, 22:53

Ja flak lämmar grått kapell ett treaxlat grått släp med grått kapell kan inte säga nåt mer om det

Vem är din morbror och vilken Sven Jonsson körde han åt ?

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Ekenvik » 10 dec 2009, 19:25

Ju mer jag undersökte det hela, så visade det sig att den han kört åt hette Sven Johansson och inte Jonsson... Och de körde för bilspedition.... och det va bil med lösflak som gick på blge-Sundsvall. kan även tilläggas att bilen hade penselmålad lila hytt, presenning ist för bakdörrar och satt i hop med ståltråd och el tejp...så det va nog inte samma som du frågade efter.
Användarvisningsbild
Ekenvik

Inläggav Åkarns Kalle » 10 dec 2009, 19:45

Nej inte samma men tack iallafall

/Kalle

Åkarns Kalle

Återgå till Allmänt Veteransnack