Eldfängt skulle man väl kunna kalla detta. Medan jag skriver kom jag på att om en vecka är det 10 år sen det här hände. Jag ägde då en F 16 som jag körde transformatorstationer med, från Jämtland och över hela Sverige, från Gällivare till Sjöbo, från Töcksfors till Hemse. Nåväl, utlassen var det inga fel på, problemen var att hitta vettiga hemlass. Denna gång hade jag bl.a lastat plåt i Spånga. När jag skulle svänga från Hjulstavägen ut på Kymlingelänken mot E 4, såg jag hur det rök under hytten. Mitt i korsningen slår det även ut flammor. Jag genomför svängen och parkerar, kliver ut och tittar på eldsvådan, innan jag tar brandsläckarn och släcker elden. Jag antar det kallas rationellt tänkande

. Hursomhelst, allt var väl över på 30 sek. Då kommer det en personbil och stannar framför lastbilen. Gubben ville se hur det gått, han hade mött mig och sett att lågorna var högre än hytten(Globetrotter).Skadorna var inte så stora, framstammen på flaket blev lite svedd, och så brändes det av lite luftslangar. Men all motorolja hade runnit ur, så jag ringde brandkåren så dom kunde sanera. Jag beskrev at dte var en ingen stor oljepöl, så jag tänkte att dom kommer väl med en liten pickup eller nåt. Jo tjena, 3 fulla brandbilar med tuta och blåljus, samt en sandbil från gatukontoret. Efter att ha bärgat bilen till Volvo, tvättat motorn och fått nya luftslangar, gav jag mig iväg hemåt. Efter bara nån kilometer rök det på nytt!. Denna gång var jag snabb ut o kolla. Men det var vattnet efter motortvätten som förångades. Anledningen till branden?. Två o-ringar bakom oljefilterhållaren som torkat, så oljan kom åt att spruta direkt på turbon.