Anders Ason skrev:Bo Abrahamsson skrev:Har en rundnos L223Zx årsmodell -54 tipp+kran (Forslund) motor ED90 Flodahytt
Hälsningar Bosse.Känner till en åkare som hade en sådan bil, var väl början-mitten av 50-talet. Den var ganska skraltig och det var ofta fel på den. Kan väl möjligen bero på att överlass var lika med normallass och att bilen var "trimmad". Han hade skruvat upp pumpen rejält och menade att effekten på motorn ökat i samma grad. Det omgivningen noterade dock var att den orkade ungefär som vanligt men att det rök något våldsamt om bilen. Denne åkare gjorde ett outplånligt intryck på mig av två skäl till - han var en väldigt hyvens kille och han hade en bit av ena tummen avsågad, vilket han gärna visade oss barn! Eftersom det var före actionfilmerna och dataspelen tyckte vi det var häftigt.
Försökte få fatt i honom för något år sedan men han var var då avliden sedan några år tillbaka.
Din bil Bo, tycker jag själv tillhör en av de intressanta Volvomodellerna och just ju håller jag på med en bok om deras lastbilshistoria. Vore roligt om du fick till den.
Var fanns den åkaren Anders, var någon från norra H län eller?
Hälsningar Bosse.