Linköpingbilder

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Linköpingbilder

Inläggav Anders » 22 nov 2009, 01:53

Jag kikade i Volvoboken, och i den så står den riktiga bilen angiven som en LV142.
har ingen aning varför modellen av rundnosen gjordes till en LV153 med den speciella utsmyckningen av volvomärken på dörrarna. Har läst motiveringen till varför i ett urgammalt nummer av volvotidningen ungefär samtidigt som modellerna lanserades. Men det är väl över 15 år sedan nu.

BTW så är skillnaden mellan en LV150 och 153 hjulbasen :)
LV151 3,4m
LV152 3,8m
LV153 4,1m
LV154 4,7m

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 23 nov 2009, 22:13

flak skrev:Saxat ur en gammal bok

lastbil 007.jpg
lastbil 007.jpg (48.67 KiB) Visad 12859 gånger

Som Linköpingsbo, visserligen inflyttad men ändå! har jag fått fram både fakta och tro om bilden ovan.Tyvärr har jag inte tillgång till originalbilderna. Har varit i kontakt med en stadens mera kände entreprenör vi den aktuella tiden och:

Grävmaskinen är en 20 tons Rustan Bucyrus med benämningen RB19. Det grävs för den nya sporthallen i Linköping som invigdes 6 oktober 1956, bilden tagen i början av -50 talet. Grävmaskinen ägdes av Linköpings Grävmaskins AB.

Volvolastbilen var med största sannolikhet från Linköpings Express och Ordercentral med VD Yngve Lundell. En av delägarna i bolaget ståtade med efternamnet Blom och Bloms åkeri känner nog de flesta till - gick senare upp i Sellbergs, Det grå och svarta blev gult och brunt!

sporthallen27.jpg
      sporthallen27.jpg (63.05 KiB) Visad 12859 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 23 nov 2009, 22:25

felpost
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2009, 01:12

Anders Ason skrev:
flak skrev:Saxat ur en gammal bok

lastbil 007.jpg

Som Linköpingsbo, visserligen inflyttad men ändå! har jag fått fram både fakta och tro om bilden ovan.Tyvärr har jag inte tillgång till originalbilderna. Har varit i kontakt med en stadens mera kände entreprenör vi den aktuella tiden och:

Grävmaskinen är en 20 tons Rustan Bucyrus med benämningen RB19. Det grävs för den nya sporthallen i Linköping som invigdes 6 oktober 1956, bilden tagen i början av -50 talet. Grävmaskinen ägdes av Linköpings Grävmaskins AB.

Volvolastbilen var med största sannolikhet från Linköpings Express och Ordercentral med VD Yngve Lundell. En av delägarna i bolaget ståtade med efternamnet Blom och Bloms åkeri känner nog de flesta till - gick senare upp i Sellbergs, Det grå och svarta blev gult och brunt!

sporthallen27.jpg

Ruston Bucyrus grävmaskinen var inte så liten. 20 ton var mycket på den tiden. Jag tycker att Volvon på bilden ser stor ut. Undrar om det inte var Volvos största rundnos. Någon som kan ange modellen?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 24 nov 2009, 11:20

Bloms Åkeri, som nämns här över, hade ju ett speciellt kännetecken. Oavsett vad färg det var på karosseriet, så var alltid halva kofångaren röd, och den andra halvan var grå. Delat på mitten i längsled, d.v.s höger grå, vänster röd.
Thomas Almen

Inläggav Fredrik Klint » 24 nov 2009, 20:42

Rundnosen fanns ju även som boggie, men de tillverkades nog i rätt litet antal.
En titt i Volvoboken säger:

Den kralligaste tvåaxliga rundnosen ska ha varit LV145-148 (beteckningar skiljer beroende på axelavstånd), totalvikt 9.000kg.
Sedan fanns ju ett par treaxlingar där LV143 toppar med 12.300kg.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Stellan » 24 nov 2009, 20:48

När slutade de att tillverka de här bilarna, gick de fram till 1965 också tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 24 nov 2009, 21:11

Stellan skrev:När slutade de att tillverka de här bilarna, gick de fram till 1965 också tro?

/Stellan

Menar du rundnosen?
Sista serien som tillverkades var L245 mellan 1949 och 1953. Egentligen Vikingens företrädare.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Bo Abrahamsson » 24 nov 2009, 22:45

Har en rundnos L223Zx årsmodell -54 tipp+kran (Forslund) motor ED90 Flodahytt
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Stellan » 24 nov 2009, 23:06

Härligt :) Är det en bil du kör med, eller står den till sig inför upprustning? Zx...vad står det för egentligen? Jag har inte riktigt kläm på det riktigt gamla :oops:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2009, 23:11

Bo Abrahamsson skrev:Har en rundnos L223Zx årsmodell -54 tipp+kran (Forslund) motor ED90 Flodahytt
Hälsningar Bosse.

Hej Bosse!

Det var intressant. En rundnos från det är då Titanen och Vikingen gjorde entre. Har du ett lågt chassienummer eller högt. Kommer lastbilen ursprungligen från Västerbotten eftersom du har Forslundstippen och Foco kran? Och Flodahytten var ett nytt namn för mig. Om du har info om denna hytt så gå till trädet för hyttillverkare och skapa en Flodatråd.

Lars-Gunnar

Inläggav Bo Abrahamsson » 25 nov 2009, 23:36

Stellan skrev:Härligt :) Är det en bil du kör med, eller står den till sig inför upprustning? Zx...vad står det för egentligen? Jag har inte riktigt kläm på det riktigt gamla :oops:

/Stellan

Ska så fort tiden tillåter byta motor ,står en annan och väntar, den gamla saknar helt oljetryck sen måste bromsarna åtgärdas men det finns som väl är bra handbroms. Ett nytt flak ska det också bli innan besiktning, kör några km. med den ibland på småvägarna(har den påställd och helförsäkrad)
L223=4.1m. hjulbas Zx vet jag inte.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Stellan » 26 nov 2009, 00:09

Lite småfix bara alltså :mrgreen:
Hoppas att allt går bra, och att vi får se både dig och bilen frampå :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 26 nov 2009, 10:00

Bo Abrahamsson skrev:Har en rundnos L223Zx årsmodell -54 tipp+kran (Forslund) motor ED90 Flodahytt
Hälsningar Bosse.

Känner till en åkare som hade en sådan bil, var väl början-mitten av 50-talet. Den var ganska skraltig och det var ofta fel på den. Kan väl möjligen bero på att överlass var lika med normallass och att bilen var "trimmad". Han hade skruvat upp pumpen rejält och menade att effekten på motorn ökat i samma grad. Det omgivningen noterade dock var att den orkade ungefär som vanligt men att de rök något våldsamt om bilen. Denne åkare gjorde ett outplånligt intryck på mig av två skäl till - han var en väldigt hyvens kille och han hade en bit av ena tummen avsågad, vilket han gärna visade oss barn! Eftersom det var före actionfilmerna och dataspelen tyckte vi det var häftigt.

Försökte få fatt i honom för något år sedan men han var var då avliden sedan några år tillbaka.

Din bil Bo, tycker jag själv tillhör en av de intressanta Volvomodellerna och just ju håller jag på med en bok om deras lastbilshistoria. Vore roligt om du fick till den.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Abrahamsson » 26 nov 2009, 22:53

Lars-Gunnar skrev:
Hälsningar Bosse.

Hej Bosse!

Det var intressant. En rundnos från det är då Titanen och Vikingen gjorde entre. Har du ett lågt chassienummer eller högt. Kommer lastbilen ursprungligen från Västerbotten eftersom du har Forslundstippen och Foco kran? Och Flodahytten var ett nytt namn för mig. Om du har info om denna hytt så gå till trädet för hyttillverkare och skapa en Flodatråd.

Ang. hytten så finns Floda redan med,av gammalt skattekvitto syns att den varit reg. i Gbg och Bohus län. Sista jag vet är att den gått i Västergötland där jag köpt den. Ang. tippen kommer jag inte ihåg tillverkare, harbilen 1 mil bort, men Sörling finns i bakhuvet. Får be om ursäkt för att svaret dröjt :(
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack