"Riktiga lastbilar har startknapp ..."

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: "Riktiga lastbilar har startknapp ..."

Inläggav Stellan » 19 nov 2009, 22:00

Jag tycker att det är lättare att starta med högerfoten, och gasa med vänsterfoten. Speciellt på en Hesselman där man måste pumpa fram bensin samtidigt :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 19 nov 2009, 22:03

Ingvar L skrev:Du har nog hoppat över ett led, min vän. Efter veven kom en fotstart, en rund "knapp" som satt placerad bredvid gaspedalen på golvet i hytten. Där trampade man, hårt som f-n, och kunde samtidigt med samma fot ge lite gas så att maskineriet gick igång. Min pappa slet ut sin högersko på den där hårdtrampade knappen på så sätt att det blev ett runt hål i skosulan ungefär vid stortån. Det var rena drömmen för honom när startknappen kom, kanske nån gång i slutet på 40-talet. Och billigare hos skomakaren.

Ja, detta påminner mig om ljusomkopplaren som var som en fotknapp och manövererades med foten. Det måste ha varit fint när den manuella ljusomkopplarespaken kom.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 00:15

Lars-Gunnar skrev:Ja, detta påminner mig om ljusomkopplaren som var som en fotknapp och manövererades med foten. Det måste ha varit fint när den manuella ljusomkopplarespaken kom.

Lars-Gunnar :)

Har ju fotknapp till helljuset i amazonen, och måste säga att det är rätt bra faktiskt. Dessutom är det mindre risk att vänsterfoten somnar av helt när man är ute och åker långt :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 21 nov 2009, 11:03

Lite utanför startknapp.

Förutom den gamla Vikingen hade även min Dodge Van -86 ljusknappen i golvet. Dodgen inköptes ganska ny och behölls i 12 år, vilket innebär att jag aldrig haft en bil så länge och kommer förm. inte heller att ha någon så länge framöver. Den hade en annan lite ovanlig lösning av vindrutespolarna som var slangar till torkarbladen och som verkligen funkade bra det också. Det är den bästa bil jag haft och med minst bekymmer.

Hade även bilar av de nu utdöda märket Simca varav modellerna typ 1501 hade en knapp till vänster på golvet. I första läget gick torkarna och lite tryck till så spolade det. Detta var en mycket bra lösning som tyvärr inte fick efterföljare. Har en sådan knapp liggandes kvar efter inköp på någon skrot - blev aldrig monterad.

Till sist startknapp i golvet och när det nu nämnts i tråden börjar minnet komma tillbaka litet.
Har varit med om detta där knappen var kopplad till en wire som drog in bendixdrevet till startkransen och därefter slog till strömbrytaren. Minns dock inte vilken bil det gällde.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 21 nov 2009, 12:31

Någon lastbil med vajer mellan startmotordrevet och knappen på instrumentbrädan känner jag inte till, men det kanske fanns? Däremot engelska Ford Prefect, Anglia, Popular mfl hade detta system in på femtiotalet ännu. Vid start på en vänsterstyrd var vänster hand aktiverad med choken och höger hand med startknappen. Strömlåset var placerat mellan dessa två.
Hur var det på Ford Thames med sidventil 8:an?
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 14:30

Helljusomkopplare på golvet vet jag inte om jag är nån tillskyndare av. Första F 88;orna hade det, dock satt den och avgasbromsen för nära varann. Hade man "Graningeboots" på fötterna, så var det lätt att trycka ner båda samtidgt, vilket inte alltid var så lyckat. Intressant om spolningen på Dodgen, A-son. Volvo införde ju lika på F-serien 1977.
Thomas Almen

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack