Militärbilstråd

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Militärbilstråd

Inläggav Stellan » 19 nov 2009, 20:58

Röstar på samma... :!: :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav joherl » 20 nov 2009, 10:11

Det som är lite intressant är dessutom att kronans fordon tenderar att bli ganska gamla i tjänsten. I går kunde jag avnjuta ett par kolonner med TGB 30 (SBA 111) ,som passerade mitt köksfönster, till frukostkaffet. Det var allt lite trevligt att se fordon som hade första leverans 1975 (?) användas.
Av rent själviska själ (Är egentligen mer intresserad av kronans lastbilar) anser även jag att det vore trevligt om t.ex myrslokstråden utvidgades till att omfatta andra tyngre militärlastbilar. Det är som sagt ett ganska förbisett ämne, speciellt de mer vardagliga lastbilarna. Försvarets logistik har krävt stora mängder av lastbilar i både allhjulsdrivet och "bakhjulsdrivet" utförande. De sistnämnda är verkligen dåligt dokumenterade. .

Johan
joherl

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2009, 12:46

Jag har nu lyssant och på försök organiserat om forumet för tillgodose era önskemål. Vet ej om det fungerar då jag inte testat allt ännu, meddela mig om problem återstår :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 00:22

Det låter ju aldeles lysande!
Det finns ju trots allt en hel del om militärfordon som skulle passa lite bättre under en egen kategori än Volvo/Scania-historik.

Bjuder på en bild från ett repmöte någon gång på 70-talet som avrundning :)

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stefan Blomberg » 27 nov 2009, 20:21

Hallå igen!

Kul att det blev av med en egen avdelning för de grönklädda bilarna. Det var också min tanke att man skulle utvidga LA82-avdelningen till att omfatta alla tunga militärbilar. Tydligen var det ett ämne som engagerade, på flera sätt. Funderingarna kring militärbilar på rallyn kan jag förstå om det rör sig om uttalade åkerihistoriska tillställningar. Men vårt forum har ju inte vad jag förstår den begränsningen, utan är istället ett utmärkt forum för all lastbilshistoria och passion för de stora bilarna, oavsett kulör på plåten. Oron från administratören om att eventuellt stöta sig med andra forum på nätet förstår jag inte riktigt, nu finns det ju inte något annat forum som behandlar ämnet, men om så vore, so what?
Hur som helst, nu är det som sagt kul att det blev av och jag hoppas att det ska ge en hel del nytt av kunskaper, arkivbilder garagesnack och annat skoj!

Stefan :D
Stefan Blomberg

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack