S-V L44 skrev:Lars-Gunnar skrev:
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... &Recnr=271
Är detta en tidig frambyggd S-V? eller annat märke. TRS vad stod det för?
Det finns totalt ett 15-tal bilder på ekipaget i arkivet.
TRS vet jag inte vad det stod för, men dragbilen var en Scania-Vabis L7534-145 (man borde kanske kallat den LV75 precis som de holländskbyggda bilarna) årsmodell 1961 med registreringsnummer M10529.
Bilen registreringsbesiktigades första gången i Linköping den 4/9-1961 (p.g.a. hyttbyggnation i Mjölby kanske ?) men bilen placerades omgående vid SLAB i Malmö. Fordonet flyttades över till Helsingborg 1964 och avyttrades 1965 till Stockholm och fick nytt registreringsnummer A19779. Dragbilens vidare öden är okända för mig. Kanske någon annan som vet vad som hände med bilen därefter?
// S-V L44
Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat förrän ett halvår senare men då detta kom upp på forumet var jag i full färd att gräva i projektet inför en artikel i tidningen Klassiska Lastbilar. Jag ville ju inte att ämnet skulle bli uttömt innan det gick i tryck.
Nu när det är dags för tidningen att släppas kan jag nog smyga mig fram med uppgifter.

- Sveriges Jarnvagsmuseum.jpg (72.6 KiB) Visad 7491 gånger
TRSTRS stod för Trans Frigoroute Sverige.
Egentligen är det en organisation med säte i Belgien som behandlar frågor inom kyl och frystransporter. 1957 fich SLAB i uppdrag att namnskydda namnet och registrerade namnet i ett dotterbolag som körde thermotransporter till bl.a. kontinenten. (se första Klassiska Lastbilar om Jan Bengtsson, Helsingborg)
Att dessa containers och även en mängd "Piggy-Back-trailers" bara fick versalerna TRS kan jag gissa mig till berodde på att hela namnet skulle väcka onödiga frågor då man ju inte körde frysvaror i vanliga oisolerade enheter.
LV75:anBeteckningen LV var ingen officiell beteckning. Chassit var en L75 med hytt från BeGe-karosserier i Oskarshamn. Liknande hytter hamnade på några Volvo L385 (L3851). Just denna hytt var det vissa problem med och enligt handlingar fanns ett missnöje med BeGes garantireparatiner av denna hytt.
Varför den registreringsbesiktigades i Linköping är oklart men ASJ-Fruehauf som fanns på orten hade SLAB som kund och sammarbete i detta projekt. Bland annat hade den en vändskiva från ASJ-Fruehauf vilket kan vara en teori.
Twin 20 projektetEtt fantasifyllt kombitransportsystem där föraren på egen hand utan truck, kran eller travers skulle kunna föra över 20-fotscontainers mellan bil och järnvägsvagn. Systemet bestod av lösa hjulaxelpaket och stödben. Containers låstes fast i varandra och något containerchassi behövdes ej.
Se mer i Nostalgia Special nummer 2-2010 - Klassiska Lastbilar.