"Riktiga lastbilar har startknapp ..."

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Riktiga lastbilar har startknapp ..."

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2009, 08:26

Från början start med vev, sedan med startknapp och sedan med nyckel och sedan med ... (eller ett inlägg om just ingenting!)

Ett exempel på när startknappen integrerades i tändningslåset är att Volkswagen Bubblan fick detta f o m 1955 års modell
Hur var det med lastbilar då? Fram t o m sjuttiotalet var det väl legio med separat startknapp men hur blev historien sedan? Kanske dags med en ny definition på veteranfordon, d v s alla fordon med separat startknapp eller vev?

Känslan är viktig och att starta en stor dieselmotor med nyckel verkar lite avigt. Det är ju en helt annan känsla att starta en stor lastbilsmotor med en separat knapp. Att veta när fingret sätts på knappen och att det med några millimeters rörelse till, få en stor maskin med många kilon av axlar och kugghjul att snurra och sedan gå igång. Högtidligt! En perfekt symbios mellan människa och maskin.

Riktiga lastbilar ska självfallet startas med startknapp!

startknapp.jpg
startknapp.jpg (63.71 KiB) Visad 16873 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: "Riktiga lastbilar har startknapp ..."

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2009, 08:43

Volvo kom med nyckelstart på sena 70-talet. Scania,(som vanligt), något senare. Fast i mina hemtrakter fick ofta försäljaren montera en knapp vid sidan av. Anledningen till detta var att om man var på väg utför en backe på halka, och motorn stannade, så gick det fortare att trycka på en knapp, än att först vrida tillbaks nyckeln, för att sedan kunna starta.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2009, 18:54

Hmmm.. var väl Volvona som stannade, men det var en snygg förklaring varför de ville ha starten i en knapp, så som det ska vara! (observera att bilden är från en Volvo. Är nog själv ganska neutral i frågan Scania/Volvo då jag växte upp i en Volvo)

I utvecklingsläget mellan vev och start i nyckeln är startknapp sådär precis lagom.

På nyare bilar med plysch, vit skjorta, AC o WC, GPS, DVD, ABS o s v är det OK med nyckelstart då det maskulina temat har lämnats för länge sedan. :)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2009, 22:18

Hmm,jovisst, det var Volvos starka motorer som gjorde att dom stannade i UTFÖRSbackarna.... :mrgreen:
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 17 nov 2009, 22:38

Jomenvisst Anders skall det vara knapp. Jag som bodde på landet såg alldrig min far använda nyckel utan det var tummen på´n. Har själv startat en Volvo Titan med en knapptryckning och det är en magisk känsla känna motorn gå igång på alla cylindrar på kort tid. Dörrarna behövdes alldrig låsas.

Tutan, är kragen runt den av svarvad trä?

Jo visst ser man (Jag) att det är en Volvo instrumentbräda med mätarna avigt placerade. Från vilken Volvo är detta kort taget?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2009, 13:11

Mins inte vilken bil det var, kanske den på bilden som är tagen i Borlängetrakterna?
Notera på bilden inuti hytten att den, förutom startknapp är försedd med både danskt öl och krukväxter. :)

När det gäller tutknappen så är den nog snarare av bakelit, påverkad av tidens tand, än av trä.

svage.jpg
svage.jpg (55.37 KiB) Visad 16745 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 19:19

Anders Ason skrev:Mins inte vilken bil det var, kanske den på bilden som är tagen i Borlängetrakterna?
Notera på bilden inuti hytten att den, förutom startknapp är försedd med både danskt öl och krukväxter. :)

När det gäller tutknappen så är den nog snarare av bakelit, påverkad av tidens tand, än av trä.

svage.jpg

Det är ett svårköpt argument att det skulle vara så som du säger. Varför är då ratten svart? Borde inte den också ha mattats av tidens tand? Och hur ser svart bakelit ut mattad??

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 18 nov 2009, 19:35

Faktiskt tror jag Anders har rätt. Har själv sett det där fenomenet på svarta rattar. Vet inte om det beror på gjutningen, eller vad det är.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2009, 19:59

Förm.kommer ratten från en leverantör och signalknappen från en annan o inte hade de en minsta aning om att det skulle bli ett samtalsämne 30 år senare!

Precis som Thomas säger så har jag också sett flera likadana.

Angående bilen så var det en ung tjej, en av av de få, som ägde bilen (om jag nu tar rätt bil), d v s en Starke. Hon kör en större och mycket modernare lastbil till vardags hos Svevia.
Det har faktiskt dykt upp lite mera förardamer de senaste rallyna, trevligt nog.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 20:15

Stake, aj förlåt tyckte det stod så men sedan såg jag ordet Starke.

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 18 nov 2009, 21:46

För att återgå till rubriken, men inte helt släppa unga, vackra damer, så står min sambo just och påpekar att hennes bil har startknapp. Och som traditionen bjuder, :evil: :evil: så har hon rätt. Vi har nämligen en Renault av 2003 års modell. Den både startar man och stoppar med knapp. För att kunna göra nåt av det, så måste man först sätta in ett kort i en öppning på instrumentpanelen. Från antik till hightech på bara några inlägg.
Senast redigerad av Thomas Almen 19 nov 2009, 11:14, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 23:49

Ja se Fransmännen aviga är de. Du menar att det finns en springa och en stake att stoppa in i densamma? Låter ju som det naturligaste i världen!

Ursäkta mina anspelningar åt det sexuella men jag kunde inte låta bli. Thomas, visa din sambo denna visa. Första versen finns på Internet.
melodin är vacker vågar jag påstå.

Blomman, av Martin Kock.

När vår Herre gör en flicka, gör Han nog på samma vis,
först en vacker liten kropp, så mjuk och len.
Sedan tar Hans starkhets hand från jord och himmel färg och ljus,
och Han blandar dem och skapar hennes själ.
Då står flickan där och lyser bland de andra Herrans blomster klara,
kommen ur Guds egen hand att vara oss till tröst -
Flicka! Blomma!
Var mitt hjärtas tröst!

Lars-Gunnar :lol: :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 19 nov 2009, 08:36

Som engagerad körmedlem så ingår den nog redan i hennes repetoar. Jag kan iof en annan text, som handlar om Skånes befolkning, men den behåller jag för mig själv :wink: Förresten , Karin Juel som sjöng in visan på skiva, hade stuga i Hoverberg, Bergs kommun, Jämtland.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 19 nov 2009, 18:24

Bingo!

Lars-Gunnar

Inläggav Ingvar L » 19 nov 2009, 21:51

Du har nog hoppat över ett led, min vän. Efter veven kom en fotstart, en rund "knapp" som satt placerad bredvid gaspedalen på golvet i hytten. Där trampade man, hårt som f-n, och kunde samtidigt med samma fot ge lite gas så att maskineriet gick igång. Min pappa slet ut sin högersko på den där hårdtrampade knappen på så sätt att det blev ett runt hål i skosulan ungefär vid stortån. Det var rena drömmen för honom när startknappen kom, kanske nån gång i slutet på 40-talet. Och billigare hos skomakaren.
Ingvar L

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack