Militärbilstråd

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Militärbilstråd

Inläggav Stefan Blomberg » 15 nov 2009, 20:42

Hallå alla!

Härom veckan var det någon (Stellan?) som dryftade idén om en egen avdelning på forumet för militärlastbilar. En utmärkt idé tycker jag då det egentligen inte finns något riktigt bra ställe på nätet för de tyngre grönmålade fordonen. "Gyttjebrottarna" (Offroad-folket) har ju en del bra sidor, bland annat Terrängbil.net, men de riktar sig mestadels till de lite lättare bilarna. Militärfordonshistoriska föreningen; MFHF, där jag också själv är medlem, har en hemsida vars forum tyvärr är fullkomligt stendött. Synd då väldigt mycket kunskap finns inom föreningen. Vårt eget forum är ju oftast raka motsatsen, det vill säga riktigt livligt, här får man ju nästan alltid respons på sina inlägg och frågor.

Grönt är skönt! :mrgreen:
Stefan

PS: För er som inte har gjort det; kika in på "Presentationer" så förstår ni kanske mitt engagemang i denna brännheta fråga. DS.
Stefan Blomberg

Re: Militärbilstråd

Inläggav Stellan » 15 nov 2009, 21:06

Tunga militärfordon är ju också veteranlastbilar, och har varit det länge :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav joherl » 15 nov 2009, 22:34

En strålande ide´. Själv har jag halkat in i veteranlastbilsträsket via mitt intresse för "gröna" bilar. Och nu är jag nybliven Dodge WC52-ägare :D
Det här forumet är tillsammans med plastmodellbyggar forumet på IPMS stockholms hemsida dessutom något av de trevligaste jag vet på nätet.
Johan E
joherl

Inläggav Stefan Blomberg » 16 nov 2009, 13:33

Kul med Dodgen, den vill vi se bilder på! Jag håller med dig om forumet hos IPMS- det är verkligen livaktigt och med en bra stämning, precis som här.
Stefan Blomberg

Inläggav Fmek Eriksson » 16 nov 2009, 21:14

Kul med lite diskussioner kring militärlastbilar. Jag håller på med ett grönt lastbilsbygge, men det är nog lite för litet och lätt för att visas här. :? Men en länk bjuder jag på: http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... tle=diesel
/Anders
Fmek Eriksson

Inläggav Stellan » 16 nov 2009, 21:31

Inte då...det är ju en sorts lastbil, och den är gammal. Välkommen att dela med dig. Tycker jag i alla fall :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2009, 10:19

Är det verkligen så att det inte finns något konkurrerande forum med militärlastbilar som vi stöter oss med om vi inför en sådan kategori?
Att LA82 blev en egen kategori motiverade vi med att en mycket viktig teknisk utveckling påskyndades i och med den bilen vilket direkt kom att påverka även den civila utvecklingen för de svenska bilmärkena S-V och Volvo.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav flak » 18 nov 2009, 13:43

Först vill jag säga att Valpen verkligen är välkommen här i forumet även om den inte är en tung lastbil.
sen vill jag nog påstå att en militärtrådavdelning inte skulle konkurrera men något annat forum för vi focucerar ju på lastbilarna dom är byggda av och det faktum att dom är historiskt intressanta fordon.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 19:15

Hur historiskt gamla och intressanta är Valparna eller Laplandern eller terrängvagnarna efter dessa? För dem finns det ett forum vet jag och jag har tittat in där.

Stora militära Rundnosar och Scania-Vabisar från 40-talet och framåt är de som är verkligt intressanta då det var/är bilar som den civila marknaden också körde. Så låt Valparna leka med varandra där de hör hemma nämligen här: http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... tle=diesel

Och låt oss nu inte bråka utan vi är väl civiliserade människor och inte vildar :?: :wink:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Fmek Eriksson » 18 nov 2009, 20:27

Ja att valpar och dylika "små-fordon" passar bättre i ett annat forum kan jag förstå och delvis hålla med om.
Vad jag däremot inte förstår är varför en (tung) lastbil nödvändigtvis måste vara civil/kommersiell för att vara intressant?
Vill minnas att jag någonstans på detta eller annat forum läst om något "tungt" veteranrally där skribenten förfasade sig över att någon grönspräcklig lastvagn smugit sig in.
I min värld är det själva fordonen som fascinerar, lika mycket oavsett om det kört för ASG eller kungen.
Men för att inte seriösa veteranentusiaster ska ta illa vid sig bör man kanske kategorisera eventuella kronbilar efter tillverkare precis som med civila bilar, alltså låta t ex Scania sbat111 hamna just under "Scania historik" o.s.v.
M.v.h. Anders
Fmek Eriksson

Inläggav Thomas Almen » 18 nov 2009, 21:52

Fmek Eriksson skrev:Ja att valpar och dylika "små-fordon" passar bättre i ett annat forum kan jag förstå och delvis hålla med om.
Vad jag däremot inte förstår är varför en (tung) lastbil nödvändigtvis måste vara civil/kommersiell för att vara intressant?
Vill minnas att jag någonstans på detta eller annat forum läst om något "tungt" veteranrally där skribenten förfasade sig över att någon grönspräcklig lastvagn smugit sig in.
I min värld är det själva fordonen som fascinerar, lika mycket oavsett om det kört för ASG eller kungen.
Men för att inte seriösa veteranentusiaster ska ta illa vid sig bör man kanske kategorisera eventuella kronbilar efter tillverkare precis som med civila bilar, alltså låta t ex Scania sbat111 hamna just under "Scania historik" o.s.v.
M.v.h. Anders
Ja, det var väl jag det, och inlägget handlade om en amfibiebil som kanske inte hade så mycket med rallyt att göra. Grundilskan kom sig av att det var så många deltagare att rallyt blev svårt att genomföra,p.g.a köbildningar vid kontroller etc. Men vore det inte enklast att göra om "myrslokstråden" till att omfatta alla militärfordon, så kan väl alla samsas under samma tak?. Vi kan ju faktiskt ha nytta av varandra.
Thomas Almen

Inläggav Fmek Eriksson » 18 nov 2009, 22:19

Ja Thomas kanske var det ditt inlägg jag läst men det var länge sedan och var det en amfibiebil så får jag nog hålla med dig att den inte passade in i sammanhanget, hoppas du inte tog illa upp?
Vad jag menade var att jag fått intrycket att det är en utbredd uppfattningen att en icke kommersiell bil inte är lika "fin". Men så illa kan det väl inte vara?
/Anders
Fmek Eriksson

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2009, 22:43

Amfibiebilen som jag också såg på mycket nära håll och även pratade med föraren om var intressant då den var så udda och även hade en del speciella tekniska lösningar. Rallyt var anordnat av MHS som inte, mig veterligen (är medlem) har någon uttalad profil inom veteranbilsskrået.

En del andra rallyn ordnas dock av Åkerihistoriska sällskapet (är medlem där med) och där blir väl hemvisten inte lika naturlig för kronbilar då Försvarsmakten inte bedrev några kommersiella åkerier.

Kanske en förklaring till lite olika uttryck som dykt upp då och då.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 23:43

Fmek Eriksson skrev:Ja Thomas kanske var det ditt inlägg jag läst men det var länge sedan och var det en amfibiebil så får jag nog hålla med dig att den inte passade in i sammanhanget, hoppas du inte tog illa upp?
Vad jag menade var att jag fått intrycket att det är en utbredd uppfattningen att en icke kommersiell bil inte är lika "fin". Men så illa kan det väl inte vara?
/Anders

Volvos och Scania-Vabis kronlastbilar är ju historiskt värdefulla. Hur många kronrundnosar finns det kvar? Vet en som blivit renoverad och har framhjulsdrift och finns i Hässleholm tror jag. Den är fascinerande då den är så hög i nosen. Finns en bild i Volvos jubileumsbok på en sådan bil. Inte många kronscanior finns kvar. Beror det på att det fanns fler Volvo än Scania-Vabisar under kriget och att dessa ofta fick dra tyngre vapen? Om man ser till intresset idag så finns det ju köpare av gamla kronbilar och Vikingar som de sedan civiliserar. Så Fmek Eriksson, det är nog bara enstaka som är avogt inställda.

Jag kan ge mig sjutton på att det är den militära kamoflueringsfärgen som sticker ut. Kom med en snyggt ommålad bil och den skulle smälta in och ingen skulle säga ett smack. Något emot själva bilen som ett historiskt objekt har ingen på detta forum. Rätta mig om jag har fel :!: Alla har väl gjort lumpen och många har någon erfarenhet av dessa bilar?

Fär min del är kronrundnosarna den allenarådande favoriten. Bilen med titanmotorn med trubbnosen är alldeles för ful. Vet inte dess beteckning.

Lars-Gunnar

Inläggav Fmek Eriksson » 19 nov 2009, 01:12

Jag tror nog att vi alla här är så mycket fordons/teknik entusiaster att vi kan uppskatta t ex en lastbil vilken färg den än må ha.(Men var sak har givetvis sin plats, på åkerihistoriska evenemang ska det ju givetvis i huvudsak vara färgglada civilister, inte tal om annat.) Men min konspirationsteori göds ju hela tiden av sådana här uttalanden där det framgår att mil.fordon endast rättfärdigas med sitt inflytande på civila bilar.
Lars-Gunnar skrev:Stora militära Rundnosar och Scania-Vabisar från 40-talet och framåt är de som är verkligt intressanta då det var/är bilar som den civila marknaden också körde.

Men nu ska jag inte älta det mer, och för att återgå till trådens huvudämne så röstar jag för att "Myrsloks-avdelningen" också kan inrymma övriga mil.lastbilar. :D
/Anders
Fmek Eriksson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack