8x4

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

8x4

Inläggav Stellan » 12 nov 2009, 20:43

Jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera vilket märke den här lastbilen är, fotot kommer ur en pärm som är märkt med årtalet 1971. Bilarna i bakgrunden har jag koll på vilka märken de är :P
Bild


De här båda bilarna ser man vilket märke det är, så det är den översta bilen som är ett litet mysterium.
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: 8x4

Inläggav Thomas Almen » 12 nov 2009, 21:45

Ser ut att vara samma märke alla tre. Eller?.
Thomas Almen
 

Re: 8x4

Inläggav Stellan » 12 nov 2009, 21:52

Jag trodde det till att börja med, men blinkersen på de två undre bilarna ser inte riktigt ut som på den övre...fast det kan ju vara en Foden också :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: 8x4

Inläggav skandiahamn » 13 nov 2009, 00:50

Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: 8x4

Inläggav Stellan » 13 nov 2009, 16:42

Självklart att även Foden har olika modeller, då var det tre Foden jag hade :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: 8x4

Inläggav Anders » 20 nov 2009, 22:53

Insteget ser ju inte helt enkelt ut på dem i alla fall! :mrgreen:
Men ändå rätt fina bilar. Undrar hur de stog sig i en jämförelse med Scania/Volvo från samma tid?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: 8x4

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 22:56

1971 hade du ju F86 och F88...Scania hade ju kommit med sin "0"-serie, så de engelska bilarna var nog lite ålderdomliga

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: 8x4

Inläggav Anders Ason » 20 nov 2009, 22:57

och hade Lucas elsystem!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 8x4

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 23:01

Please Nick, do nt read what´s below here :wink:

Josef Lucas, mannen som uppfann mörkret 8) :lol:
När de skulle kolla tändningen på den första motorn med Lucas elsystem sade de: "Denna dag, icke ett liv" :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: 8x4

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 00:39

Stellan skrev:Please Nick, do nt read what´s below here :wink:

Josef Lucas, mannen som uppfann mörkret 8) :lol:
När de skulle kolla tändningen på den första motorn med Lucas elsystem sade de: "Denna dag, icke ett liv" :lol:

/Stellan


Lucas försvarade sitt elsystem med orden: En gentleman kör inte bil efter mörkrets inbrott! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: 8x4

Inläggav BURTRÄSKARN » 21 nov 2009, 01:10

Jag håller just nu på att få igång en DAVID BROWN 950 årsmodell 59 och man kan hålla med om det gamla ordspåket, LUCAS mannen som uppfann mörkret.Jag säger bara plusjordat och ni förstår säkert :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: 8x4

Inläggav skandiahamn » 21 nov 2009, 01:16

In 1967 Volvo and Scania arrived in the UK, Volvo with the F.86 & F.88, Scania with the Scania-Vabis 76, both trucks were comfortable and quiet compared with English lorries, we however continued to build lorries with their own ancient engines or Gardner and Cummins engines, and very noisy fibreglass cabs or steel cabs that disintegrated with the first rain, but they were loved by their drivers......and still are :) some were maybe nice to look at, but were very difficult to work with, lorry makers in England were too slow to learn what was required of them, and were overtaken by imported trucks such as Volvo, Scania, Mercedes-Benz, Magirus Deutz, DAF, M.A.N, Fiat (Iveco), Berliet, Renault and even for a brief time the U.S Macks and White trucks,

Because we are such a small island the need for sleeper cabs didn't seem a high priority for the English lorry manufacturers, so many operators who wanted sleeper cabs either turned to imported trucks or converted standard day cab lorries.

By the time the manufacturers realised what operators wanted it was too late, so from the 1980s many truck makers went out of business or were taken over by European or American motor giants :(
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster