Vad är detta för bilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är detta för bilar?

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2008, 22:11

Har fotat desa bilar i dag och har ingen aning om vad det kan vara för något, DAF? Någon som vet?

Bild
    Bild
    Häftigt skorsten!

Bild
    Bild
    Hytten ser misstänkt rostfri ut, plast?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 03 feb 2008, 22:22

På fråga a. gissar jag på en liten Euclid
På fråga b. svarar jag Henschel :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 03 feb 2008, 22:27

Ja den gula är nog amerikanskt, tycker den liknar en Autocar. Men den vita är en "Hemskel", en HS 22 kanske. Får man fråga var bilderna är tagna?.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2008, 09:58

Thomas Almèn skrev:...Får man fråga var bilderna är tagna?.

Ja, men jag svarar inte, är intresserad av att köpa vattenkannan och vill vara först!

:D :D :D

ps här på forumet finns kunskap o snabba besked, tack!

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2008, 21:48

Thomas Almèn skrev:Ja den gula är nog amerikanskt, tycker den liknar en Autocar. Men den vita är en "Hemskel", en HS 22 kanske. Får man fråga var bilderna är tagna?.

Den vita bilen verkar ju med säkerhet identifierad men den gula? Har letat på sidor om de märken som föreslagits (flera förslag?), men "icke sa nicke". Enklast är ju förstås att fråga ägaren...

/Anders
Senast redigerad av Anders Ason 09 feb 2008, 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 22:36

Högst irriterande fordon den där gula bilen :lol: ...du får snart åka dit Anders, och fråga ägaren vad det är för märke. Jag har också farit runt och googlat...och inte hittat något alls. Att den är amerikansk är ju så gott som säkert, och skorstenen tror jag faktiskt är original.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 04 feb 2008, 23:55

Jadu,den gula bilen skulle va mkt kul å veta va de e för en,ser ju typiskt amerikansk ut med den goa lutningen på framrutan,hittade några gamla bilder på Mack,dom har oxå krom lister på sidan av huven,men de stämmer inte riktigt...hoppas på å få reda på va de e för en......
Böll

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 00:09

Euclid hade ljuddämparen mitt på motorhuven, men det kanske bara var på de större fodonen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 05 feb 2008, 02:23

Euclid gjorde 15 tonnare i början. vad som är irriterande är grillen med dess många ribbor och "mittbena"+ "skorstenen som sticker upp. Det var bara äldre truckar som man använde vid kraftverksbyggena som hade detta men de var kantiga och hade inte denna runda form på motorhuv och kylare.

Avgasröret som sticker upp måste vara en efterhandskonstruktion. Var skulle ljuddämparen sitta? Om man tänker sig bilen utan rör skulle det kunna vara en Diamond-T eller International Harvester. Men det där förbaskade kylarpaketet påminner om det IH hade på sina bandtraktorer för länge sedan. Mycket ålderdomligt minst sagt. En efterkrigsbil som har hittat till Sverige.

Den verkar ju ha en stark motor och Diamond-T var stridsvagnsdragare och hade 200 ystra hästar. Så mycket kan jag säga, en Diamond-T ser inte likadan ut här som i USA. På gamla foton ser den en rekttangual platt front.

Varför visade du inte en Volvo rundnos med kylaren borttagen och ett rör som sticker rakt up som på en traktor? :D :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 05 feb 2008, 09:58

På KA5 i Härnösand 1960 ca hade man en tungbärgare som jag tror var en Diamond. Förutom denna hade man en massa GMC men dessa såg ut som pick-ups jämfört med tungbärgaren.

Alla dessa bilar kom till Europa under kriget och enligt ryckte kunde svenska försvaret köpa bilarna för 15 öre kilot. Förutom denna förklaring hur märkliga bilar tagit sig över Atlanten så när våra älvar byggdes ut i rasande fart med kraftverk efter kriget importerades också en del stora monster, tänker främst på Euclid.

Kraftverksbygget i Trängslet norra Dalarna har en damm i form av en hel konstgjord grusås med 100 meters höjd. Gruset till uppbyggnaden av dammen transporterades med allt från i början vanliga åkarbilar som senare ersattes med truckar av fabrikat Faun och Euclid. Den största Eucliden lastade 35 ton om jag inte minns fel.

Det var vid Trängslet- bygget jag för första gången såg Scania-Vabis 75:an, dessutom tandemdriven. Det var Stora Kopparbergs Bergslag som byggde kraftverket och enligt en säker källa är det samma bil som Scania har på en reklamfilm för tandemdrift.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2008, 18:29

Jag ger allt som flyger o far i gulingen!. Henscheln skulle kunna vara nåt. Kan inte ägaren flytta den 5-6 mil, så avslöjas ju inte ditt smultronställe, Anders :lol:
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2008, 00:46

Någon frågade efter ljuddämpare - vad är det?[/color][/list][/quote]

Lars-Gunnar :lol: :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Böll » 06 feb 2008, 00:55

A ders,klampa nu in å kolla på motorn på den gule,eller på instrument-brädan om du ser nåt som kan avslöja tillverkaren,sömnen e ju helkass nu,hehe
Böll

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 01:02

Böll skrev:A ders,klampa nu in å kolla på motorn på den gule,eller på instrument-brädan om du ser nåt som kan avslöja tillverkaren,sömnen e ju helkass nu,hehe

Eller så kan väl någon vänlig själ ljuga så att man får sova :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stefan Blomberg » 06 feb 2008, 13:14

And the winner is...FWD! Alla kan pusta ut nu, den gäckande gulingen är en FWD. Och vad är det, kanske någon undrar? FWD var en amerikansk tillverkare som var själva urmodern till fyrhjulsdriften; därav namnet. Redan vid första världskriget blev man stora på på sina lastbilar som kunde driva på alla fyra hjulen, naturligtvis praktiskt under krigsförhållanden ute i terrängen. På den civila sidan var det anläggningsbilar av alla möjliga och omöjliga sorter som blev inriktningen. Kanske allra vanligast var fordon inom snöröjningen, både som plogbilar och snöslungor. Gulingen kan vara en gammal snöslunga från luftfartsverket, man hade under en period FWD-bilar för att röja start- och landningsbanor.
Jag skickar med ett par bilder: den svartvita är ganska snarlik den på skrotgården och bilden i färg visar faktiskt min egen bil, som är just en gammal trotjänare från luftfartsverket. Håll till godo!

Stefan

Bild
By pepsson

Bild
By pepsson
Stefan Blomberg

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack