Kristianstads Thermotrans skrev:Visst vore det trevligt med bilder på de olika "kaffepannsbilar" som Gevalia ägde. Speciellt på tandem-Titanen. Vill minnas att den
hade reg.nr X 8200. Kaffepanns-Vikingens reg.nr minns jag ej. Det fanns även några mindre fordon av "kaffepannstyp" bl a ett VW-skåp av 1950-talsmodell. Om jag inte helt är fel underrättad så hade 395- och 495-serierna amerikansk Henricson-tandemboggie, medan 88-serien hade en helt annan konstruktion av tandemboggie. Vem kan ha tillverkat den ?
Länken
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1212&p=8069&hilit=tandem#p8069 visar bilder hämtade från en 8-sidig Volvo broschyr som enbart handlar "Dubbeldrivande boggi, Volvo 88 6x4" men ingenstans står något om Henricson. Jag har dock alltid kallat den boggien för Hendricson. Förmodligen är den licenstillverkad av Volvo. I texten hittar jag dock följande text: "Naturligtvis är så vitala komponenter som bakväxlarna med sina differentialer och fördelningsväxeln med sin differential Volvo-tillverkade". Av detta skulle man kunna tro att balansarmar och radialstag med infästningskonstruktioner är importerade från USA eftersom det ändå handlade om ganska små serier som förväntades, i alla fall till en början.
Den svenska marknaden har alltid varit konservativ till "riktiga"

boggier medan andra länder inte accepterat annat än tandemdrift. Vid den här tiden "System 8" siktade nog Volvo mycket på att erövra nya exportmarknader. Hallå Volvo-experter, var finns ni

Kom och berätta så slipper vi spekulera