SMMT och SAE

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SMMT och SAE

Inläggav Lars-Gunnar » 08 nov 2009, 18:34

Hejsan!

I och med de Volvo brochyrer som Anders har laddat upp kunde man läsa t.ex. 192 Hk SMMT och detta begrepp är inte obekant. Det användes mycket under 60-talet. Det fanns också ett annat sätt att klassificera kraften: 192 HK SAE vilket jag tror att Amerikanarna använde.

Nu till frågan, vad betyder SMMT och SAE och hur skiljer de sig åt vid klassificeringen av Hk av en viss motor?

Hoppas att någon kan räta ut frågetecknen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: SMMT och SAE

Inläggav Thomas Almen » 08 nov 2009, 18:51

Icke att förglömma: DIN. Beteckningarna visar väl vilka aggregar som varit inkopplade på motorn vid mättillfället; generator, fläkt o.s.v. SAE är väl det mest felvisande, DIN mest sanningsenlig, om jag minns rätt. Förmodligen nån som kan mer, men detta var i grova drag.
Thomas Almen
 

Re: SMMT och SAE

Inläggav Stellan » 08 nov 2009, 21:10

Här är lite hjälp i djungeln, ur min gamla lärobok på verkstadsskolan:
Bild

Annars så finns det lite mer här, jag har tydligen ställt samma fråga en gång i tiden :P
viewtopic.php?f=5&t=1229

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron