Hur transorterar man hem ett objekt?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur transorterar man hem ett objekt?

Inläggav joherl » 07 nov 2009, 15:30

Hej!
Jag är ny i veteranhobbyn och har ett objekt i form av en terrängbil på g i Skåne. Eftersom det är ett tyngre fordon (lätt lastbil) funkar det inte med personbil+släp. Är det någon som har någon ide om hur man löser transport från Skåne till Jönköping? Kan man finna åkare som ev har tomma maskintransporter på nordgående eller hur gör man?
Hälsar
Johan E
joherl

Re: Hur transorterar man hem ett objekt?

Inläggav Cliff Ellingsworth » 07 nov 2009, 20:48

Ring till Daniel 0734 29 52 52, Han har en egen tung trailer med längd över 24 meter och kör över hela landet och tar gärna upp beställningar mellan sina körningar. Han finns i Skåne och kör dagligen över Jönköping och tar gärna veteranlastbilar :wink: Du kan med lätthet komma överens med honom om priset, hälsa från mig :mrgreen:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav S-V L44 » 07 nov 2009, 21:33

Tack för tipset Cliff.
Jag har också behov att få hem lite grejor från två orter nära dina hemtrakter, men min transportsträcka är ju inte så lång.
Jag skall kolla med Daniel.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav joherl » 07 nov 2009, 21:35

Tack för hjälpen! Jag ska slå honom en signal i morgon. Med lite tur, och om bilen finns kvar, blir jag Dodge ägare då. Sedan lär väl fritidsproblemen vara över :D
joherl

Inläggav Stellan » 07 nov 2009, 22:00

Nu blir man nyfiken...vad är det för fordon du har skaffat? Du får väldigt gärna ta lite bilder och visa objektet :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav joherl » 07 nov 2009, 22:12

Med lite tur så finns bilen kvar. Det är inget särskilt märkligt egentligen: En Dodge Weapons Carrier från 40-talet. Problemet var att jag inte kunnat transportera hem den själv då den är för tung för en vanlig transport med B-behörighet och jag har varken C eller E i mitt kort.. Jag hade gett upp när jag kom att tänka på detta forum och att ni är vana vid fordon som till och med är betydligt tyngre än så. Morgondagen får visa om det funkar.....

Johan i Hok
joherl

Inläggav Stellan » 07 nov 2009, 22:29

En Dodge Weapons Carrier är väl märkvärdig? Jag har bara sett sådana på bild, så för mig blir det en helt ny bekantskap i så fall :)
Vi kan väl höra vad de andra på forumet säger om en militärhistorisk tråd med lite tyngre fordon från "kronan"?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav joherl » 08 nov 2009, 10:02

Jag tycker det verkar som en jättebra ide´, just lastbilar i försvarets tjänst är en mycket förbisedd historia. Det finns folk som intresserar sig djupt i pansarhistoria, men just de vanliga lastbilarna har förbisetts.

Johan i Hok
joherl

Inläggav flak » 08 nov 2009, 11:09

WeaponCarrier i Skåne det är möjligvis inte min gamla pärla som är till salu?

Den såldes till Malmö.
Militärhistorisk tråd med lite tyngre fordon från "kronan låter som en mkt bra ide.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav joherl » 08 nov 2009, 11:58

Nja, detta är ett renoveringsobjekt i Kristianstadstrakten. Håller bara på och samlar mod inför telefonsamtalet till Daniel. Jag har långt gången telefonskräck :) .

Johan
joherl

Inläggav Böll » 09 nov 2009, 00:09

Har haft 3 såna dom är mkt trevliga om man inte e för lång,lite trång men de tar man för en sån trevlig bil,Thomas Terräng,031-264848 har väldigt mkt delar till dom,hoppas du köper,dom blir inte billigare,bra invenstering.. :D
Böll

Inläggav Klas Pettersson » 09 nov 2009, 03:06

flak skrev:Militärhistorisk tråd med lite tyngre fordon från "kronan låter som en mkt bra ide.

En mycket bra ide....

MVH Klas
Senast redigerad av Klas Pettersson 18 nov 2009, 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav joherl » 09 nov 2009, 14:43

Hej Böll!
Jo det verkar vara en lagom bil att börja med. Problemet är som sagt att få tag på en transport hem. Det hade underlättat med ett C-kort! Men hoppet är det sista som överger en. Försöker få fatt på Daniel och ska höra med skogsmaskinsägarna i trakten. Kanske någon har en avverkning neråt. Finns en kille med växelflaksbil som kanske kan hjälpa också.

Johan
joherl

Inläggav Cliff Ellingsworth » 10 nov 2009, 20:33

joherl skrev:Hej Böll!
Jo det verkar vara en lagom bil att börja med. Problemet är som sagt att få tag på en transport hem. Det hade underlättat med ett C-kort! Men hoppet är det sista som överger en. Försöker få fatt på Daniel och ska höra med skogsmaskinsägarna i trakten. Kanske någon har en avverkning neråt. Finns en kille med växelflaksbil som kanske kan hjälpa också.

Johan

Fick du fatt i Daniel? Han kan vara lite svår att nå ibland, men lämna bara namn och nummer så brukar han ringa upp inom kort :D
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav joherl » 12 nov 2009, 22:39

Hej alihopa!
Nu har jag fått tag på transport! Alltså blir jag Dodge-ägare till helgen. Tack alla för hjälpen!
Det blev inte Daniel utan en man vid namn Arnold som hjälper mig med detta.
Johan
joherl

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack