Bok om Petsamotrafiken

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bok om Petsamotrafiken

Inläggav Lars-Gunnar » 04 nov 2009, 00:00

Hej alla!

Idag var jag på bibban och hämtade ut Eric Björklunds "Petsamotrafiken i bild". Den första bild jag såg var en Volvo L75 Bulldogg med BOGGIE och 65 hk. Tillverkades mellan 1993-1995. Tänk vilka åbäken de tillverkade med alldeles för få kusar. Den fyra kilometer långa Magnetbacken måste ha varit rena sömnpillret för föraren av en sådan bil.

Ser att en åkare från min hemby Hällnäs var med: Karl Gunnar Persson som sedan fick råd att köpa en ny Scania 60 eller vad det nu var för modell som han körde inget annat än grus och sand med och som jag åkte med då sonen Lennart körde under andra halvan av 50-talet. Men han köpte en singelbil inte boggie men det gjorde sonen som tog över sedan. Den sista bil jag minns att han (sonen) hade var en Scania-Vabis LS 76.

Sedan var en Nils K Lundström från Tväråbäck med och han hade en Mercedes Benz AC 1388 som sedermera startade ett sågverk i Tväråbäck någon mil från Vännäs. Han fick nog startkapital till detta från körningarna som måste ha gått bra då man läser hur fel på bilen kunde ta veckor innan det blev lagat och då rök förtjänsten.

Gott folk, kolla med bibban om de har den, gå och låna den. Det finns namn på folk som var med från A-Ö och kanske där finns någon ni känner/kände eller vet vem det är. Bilder och text är inte heller att förakta. Volvo LV 290 LV (Long frame, lång nos) finns att beskåda samt Scania-Vabis unika frambyggda bil och andra modeller. Ford Fargo som jag har minnen av finns med. Min far körde en sådan med USA-hytt före Titanen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Bok om Petsamotrafiken

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2009, 00:16

Vill ni äga ett eget exemplar så finns de att köpa hos SMB - Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Där är jag medlem sedan många år. Se: http://www.smb.nu

Där finns även annan lastbilsrelaterad litteratur som vita bussar, Kvarkentrafiken e t c.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 04 nov 2009, 00:21

Jo, boken om Petsamotrafiken är riktigt intressant!
Det är den nyare av de två böckerna som du har lånat antar jag?

Det finns ju annars en äldre bok utgiven om Petsamotrafiken, likväl som Tysktrafiken, också utgivna av Eric Björklund.

Undrar just vad för Scania-Vabis frambyggen det är med i boken?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav flak » 04 nov 2009, 09:51

Spännande böcker och i en av böckerna finns denna pärla och det kan vara så att denna lastbil ägdes av en släkting, detta är dock inte helt säkert men min mor kommer från Skaraborg och vi heter Hellstrand så det är fullt möjligt.
Ägaren hette Regina Hellstrand, Skara och fordonet skrotades 1947.
Vovlo LV 67 1936.jpg
Vovlo LV 67 1936.jpg (285.01 KiB) Visad 14897 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2009, 10:16

Designen på bilen är rolig/märklig/orginell/genialisk e t c då det ser ut som om det är en annan bil som sticker ut genom fronten. Den är ju maffig med sin stödaxel och märkliga last där "utbyggnadslådan" kom till för att flygplanskroppens vingfäste var bredare än bilen. Detta ställde säkert till en del bekymmer vid möten e t c.

Hade verkligen varit trevligt om bilen hade funnits kvar i dag.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 04 nov 2009, 15:04

Undrar hur många treaxliga LV75 som det byggdes?
Det har ju ändå figurerat ett par stycken på fotografier.
Man kanske kan anta att boggien byggdes av någon utomstående firma?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 05 nov 2009, 00:57

flak skrev:Spännande böcker och i en av böckerna finns denna pärla och det kan vara så att denna lastbil ägdes av en släkting, detta är dock inte helt säkert men min mor kommer från Skaraborg och vi heter Hellstrand så det är fullt möjligt.
Ägaren hette Regina Hellstrand, Skara och fordonet skrotades 1947.
Vovlo LV 67 1936.jpg

Det var detta bil jag skrev om i mitt inlägg. Och en R Hellstrand från Skara ägde bilnummer R 3701
Den första bild jag såg var en Volvo L75 Bulldogg med BOGGIE och 65 hk.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Bysmeden » 05 nov 2009, 20:48

Anders skrev:Jo, boken om Petsamotrafiken är riktigt intressant!

Det finns ju annars en äldre bok utgiven om Petsamotrafiken, likväl som Tysktrafiken, också utgivna av Eric Björklund.

Anders

Jo jag har också den tidigare och skall försöka få tag på den nyare. Jag vet om 5 st män från min hemkommun som var och körde där uppe, tyvärr är dom alla döda idag så dom tog sina minnen med sig. Jag vet inte om någon ens hade försökt intervjua dem. Det var ju så att kriget, det skulle man ju glömma fortas möjligt, och det gjordes genom tystnad.Alla fem överlevde kriget, en hittade en kvinna i Rovaniemi och blev kvar där resten av livet, en fortsatte som lastbilstrafikant efter kriget, en startade bussbolag som blev ganska stort och finns kvar än i dag, en emigrerade till U S A. och en blev byggnadsarbetare. Det finns en vägstump kvar av den ursprungliga Petsamovägen och magnetbacken men den är nog förbättrad sedan den tiden, men grunden är den samma. Om ni åker söderut från Ivalo, jag minns inte hur många Kilometer, så finns en vägvisare till höger där det står MUSEOTIE, sväng in där, där finns informationstavlor på flera språk och också ganska mycket bilder.
Bysmeden

Inläggav Bo Norvinge » 05 nov 2009, 21:31

Erik Björklund har givit ut fyra (eller fem) böcker i serien.

Bjorklunds.BN.jpg
Bjorklunds.BN.jpg (124.32 KiB) Visad 14806 gånger

Tysktrafiken. 1984. ISBN: 91-86748-01-7.
Petsamotrafiken. 1985. ISBN: 91-7260-616-9.
Kvarkentrafiken. 1991. ISBN: 91-86748-09-2.
Petsamotrafiken i bild. 2000. ISBN: 91-86748-13-0.
Erik Björklunds senaste En mur mot öst har jag inte och vet inte om den ingår i serien. Det sägs att det är tunnsått med lastbilar i den boken.

Viktig och intressant historisk dokumentation om åkarnas fantastiska insatser under andra världskriget.
Kan rekommendera egna exemplar.
Åkeriförlaget har alla förutom Tysktrafiken. Den kan kanske finnas på någon nätbokhandel med begagnade böcker.
Tel: 08 - 753 54 40
Direktbeställning på hemsidan: http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/bocker/bestall-bocker
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 05 nov 2009, 22:46

Anders skrev:Undrar hur många treaxliga LV75 som det byggdes?
Det har ju ändå figurerat ett par stycken på fotografier.
Man kanske kan anta att boggien byggdes av någon utomstående firma?

Anders

300 byggdes enligt författaren och det måste ha inkluderat både 2 och 3-axliga bilar.

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 05 nov 2009, 23:19

Anders skrev:Jo, boken om Petsamotrafiken är riktigt intressant!

Anders

En är S-V första frambyggda med serie modell 355 och en 6-cylindrig motor på 90 hästkrafter och lastförmåga 6-7 ton. Den kunde fås med förgasarmotor och Hasselmanmotor på 7,1 liter. Årsmodell 1933 och regnr. B 804. Volvos starkaste frambyggda lastbil var en LV67 LF (Long Frame) boggie med en Hasselmanmotor på 75 hk vid 2,500 varv/min. Lastförmåga var 5.250 kilo. Så S-V var mycket starkare och tog mer last. En del USA-bilar hade 90 hk och där fanns en AA-ford. :shock:

Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack