Motor i bergrum

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Motor i bergrum

Inläggav flak » 31 okt 2009, 01:15

Tog mig friheten och låna denna bild från ett UE forum.
Tydligen finns ett gammalt övergivet stort bergrum någonstans där denna pärla står.
25862869.jpg
25862869.jpg (66.65 KiB) Visad 14292 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: Motor i bergrum

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 12:56

Ser ut som att det skulle krävas lite omvårdnad för att få snurr på den igen.

Undrar vad det är för spis?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav myrsloken » 31 okt 2009, 20:09

Volvo titan turbo Td 96 ?? Vad vinner man om man gissar rätt?
myrsloken

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 22:01

Ja inte är det då en Scania-Vabis motor inte. Snarare en Volvo Titan Turbo. Brukar behövas mycket kraft att driva en kompressor och 185/195 hk är ju inte precis 50 hk.

Gogglade på EU Forum och det hade otroliga 10 000 000 träffar och låg i topp i Gogglerankningen. Fann forumet men för att se bilder måste man vara medlem.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav flak » 01 nov 2009, 00:16

Just därför la jag in denna bild här för annars kommer man inte åt den, medlemskap krävs
Undrar just hur många motorer som fortfarande står "undanställda"

Forumet är Det svenska Urban exploration-forum
http://28dagarsenare.se/
Och här kan man även hitta bilder på fordon som övergivits
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav BURTRÄSKARN » 01 nov 2009, 00:35

flak skrev:Just därför la jag in denna bild här för annars kommer man inte åt den, medlemskap krävs
Undrar just hur många motorer som fortfarande står "undanställda"

Forumet är Det svenska Urban exploration-forum
http://28dagarsenare.se/
Och här kan man även hitta bilder på fordon som övergivits

Ja och för att inte tala om BE-GE hytter,har hört att det skall finnas kvar sådarna i vissa gömmor,undrar var :?:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 20:28

myrsloken skrev:Volvo titan turbo Td 96 ?? Vad vinner man om man gissar rätt?

En färgradio! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 22:47

Är det Beredskapsmyndigheten som äger detta eller rättare Staten? Tycker det skulle vara fint med en räddningsaktion då det där är motorer som kanske på sin höjd varit testkörda då och då för att kolla funktionaliteten. Det är ju sjutton vad mycke rost det är och nu går det väl inte skruva bort kompressorn från motorn med mindre att man kommer med svetsen. Motorn är ju en dyrgrip.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 22:50

Lars-Gunnar skrev:Är det Beredskapsmyndigheten som äger detta eller rättare Staten? Tycker det skulle vara fint med en räddningsaktion då det där är motorer som kanske på sin höjd varit testkörda då och då för att kolla funktionaliteten. Det är ju sjutton vad mycke rost det är och nu går det väl inte skruva bort kompressorn från motorn med mindre att man kommer med svetsen. Motorn är ju en dyrgrip.

Den där vete f-n om det är något med? Har det stått fukt i cylindrarna med(det ser ut att ha varit rejält fuktigt där) så är den nog komplett hoprostad...
Men jag vet var det står 2 stycken TD96;or som är i riktigt fint skick i ett bergrum! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 23:05

Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:Är det Beredskapsmyndigheten som äger detta eller rättare Staten? Tycker det skulle vara fint med en räddningsaktion då det där är motorer som kanske på sin höjd varit testkörda då och då för att kolla funktionaliteten. Det är ju sjutton vad mycke rost det är och nu går det väl inte skruva bort kompressorn från motorn med mindre att man kommer med svetsen. Motorn är ju en dyrgrip.

Den där vete f-n om det är något med? Har det stått fukt i cylindrarna med(det ser ut att ha varit rejält fuktigt där) så är den nog komplett hoprostad...
Men jag vet var det står 2 stycken TD96;or som är i riktigt fint skick i ett bergrum! :mrgreen:

Anders

Man lär ska få kål på rosten med öl har jag läst. Nu förstår jag att det kan vara reservaggregat för strömmen och andra funktioner på nedlagda sjukhus, sanatorier och bergrum. På sjukhus och sanatorier står allt i torrt utrymme så där finns ju hopp. Men rivs husen utan att man tar vara på dessa grejor är ju loppet kört men idag rensas olja, bensin och måtorer ut av miljöskäl.

Undrar hur det ser ut på Hällnäs Sanatorium som nu har varit stängt i flera år och håller på att förfalla: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lln%C3%A4s

Klicka på bilden så förstoras den. Magnifik byggnad som ligger där jag är uppväxt. Här finns det absolut reservaggragat inte ett utan flera om de inte är bortmonterat.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 23:14

[quote="Lars-Gunnar] Man lär ska få kål på rosten med öl har jag läst. Nu förstår jag att det kan vara reservaggregat för strömmen och andra funktioner på nedlagda sjukhus, sanatorier och bergrum. På sjukhus och sanatorier står allt i torrt utrymme så där finns ju hopp. Men rivs husen utan att man tar vara på dessa grejor är ju loppet kört men idag rensas olja, bensin och måtorer ut av miljöskäl.
[/quote]

Är inte det gravt alkoholmissbruk? :mrgreen:
Coca-cola ska visst funka bra det med. Annars är ju en blandning av dieselolja och smörjolja rätt bra med.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 23:30

Anders skrev:[quote="Lars-Gunnar] Man lär ska få kål på rosten med öl har jag läst. Nu förstår jag att det kan vara reservaggregat för strömmen och andra funktioner på nedlagda sjukhus, sanatorier och bergrum. På sjukhus och sanatorier står allt i torrt utrymme så där finns ju hopp. Men rivs husen utan att man tar vara på dessa grejor är ju loppet kört men idag rensas olja, bensin och måtorer ut av miljöskäl.
[/quote]

Är inte det gravt alkoholmissbruk? :mrgreen:
Coca-cola ska visst funka bra det med. Annars är ju en blandning av dieselolja och smörjolja rätt bra med.

Anders[/quote]

Anders, du har nog rätt och jag minns fel, det måste var Cocacola som ju är lite "frätande".

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2009, 00:19

Har under tolv år passerat många stora motorer då jag jobbade en hel del i bergrum (med datorerna), både i torrt och fuktigt förvar. Varenda liten militär anläggning hade ju stationär reservkraft - inte bara en utan minst två. Senare kom de sk kragg-kärrorna som kunde tas hem för service. Dessvärre? var jag helt ointresserad av "gammalt lastbilsskrot" på den tiden. Har varit nere i väldigt många rum som då var operativa och nu skrotade. Liten kuriositet, vi fick extra tilldelning av apelsiner (C-vitaminer) för att vi inte kom ut i solen.

ps har inget kunnande om detta längre som kan vara av värde för KGB. "Mina" prylar står på museum.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack