Nya motorer

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nya motorer

Inläggav torlin » 30 okt 2009, 16:54

Hej
Såg att det fanns en scania DS10 + en detroit diesel V6 på tradera.
(nya, utbytesmotorer från militärförråd)

http://www.tradera.com/Utbytesmotor-Sca ... _101123082
http://www.tradera.com/Ny-Detroit-Diese ... _101123677

Kanske kan vara intressant för någon här.
I vad för fordon har detroit dieseln suttit?

/Torbjörn
torlin

Re: Nya motorer

Inläggav Lars-Gunnar » 30 okt 2009, 19:23

Är Detroitmotorn en sugmotor utan turbo? 300 hk är mycket isåfall om den inte har någon turbo.

Hur pass nya är motorerna? Är det renoverade sådana? Målningen på Svaniamotorn skvallrar om att de inte är motorer som inte rullat 1 meter. Om de inte är sprillans nya får man inte ge sken av att de är så. Det kallas för vilseledande reklam.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 30 okt 2009, 20:58

DS10-motorn är en utbytes om jag minns rätt. Den andra vet jag inget om. Har handlat en del av killen (är helt OK) och varit där ett antal gånger, ganska nära mig.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav BURTRÄSKARN » 30 okt 2009, 21:07

Lars-Gunnar skrev:Är Detroitmotorn en sugmotor utan turbo? 300 hk är mycket isåfall om den inte har någon turbo.

Hur pass nya är motorerna? Är det renoverade sådana? Målningen på Svaniamotorn skvallrar om att de inte är motorer som inte rullat 1 meter. Om de inte är sprillans nya får man inte ge sken av att de är så. Det kallas för vilseledande reklam.

Lars-Gunnar :)

Skulle tro att detroitmotorn är den som satt monterad i stridsvagn s eller 103 som den egenligen hette,och då hade den kompressor med ca 300hk,Jag var chassi o vapenmek i lumpen på s:en,så jag har skruvat ganska mycket med den motortypen ,det var ett elände att justera injectorerna gjorde man fel på en så rusade den upp till maxvarv vid första startförsöket,det hade hänt att motorer skar när det hände.Stridsvagn hade 2st motorer och den andra var en caterpillar gasturbin,den drog lite bättre när den också var igång, om man säger så :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav torlin » 02 nov 2009, 15:09

Lars-Gunnar skrev:Är Detroitmotorn en sugmotor utan turbo? 300 hk är mycket isåfall om den inte har någon turbo.

Detroitmotorn är ju en kompressormatad tvåtaktare, så man kan ta ut betydligt högre effekter än ur en fyrtaktare
då kolven utför arbete i varje slag istället för vartannat. (Volymen på denna motor är ju bara dryga 5 liter)

Kompressorn är inte bara för att ta ut mer effekt, utan även en nödvändighet för att motorn ska gå då den är direkt kopplad
till kanalerna och sköter om att trycka in luften i cylindern ( vanligtvis görs ju detta av vevhuskompressionen på en tvåtaktare).

Gillar ljudet hos tvåtaktsdieslar, ylar ju som att de varvar det dubbla :)

/Torbjörn
torlin

Återgå till Objekt finns . . .