Ett par bilder från vårt östra broderland

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ett par bilder från vårt östra broderland

Inläggav Anders » 16 okt 2009, 23:11

Jag har ju inte varit så flitig skribent här på sistone, så tänkte bättra mig :)

Var på ren gruppresa till Finland för ett par veckor sedan till ett gäng olika militärmuseer, det var ju mest stridsvagnar och artilleri som man tittade på. Men ett par lastbilar blev det ju i alla fall.

En fyrhjulsdriven SISU utanför pansarmuseet i Parola.
Bild

En kranbil av rysk härkomst. Har ingen aning om vad det var för fabrikat, men någon kanske vet här? Kranen såg ju kraftig ut, men enligt märkplåten orkade den inte många kilo...
Bild

En pansarbil är ju inte så mycket lastbil, men chassiet är en sovjetisk BA-10, kopia på ford AA
Bild

En rejäl ZIL militärlastbil.
Bild

En ZIL till, på artillerimuseet i Tavastehus, utrustad som verkstadsbil. Här fanns för övrigt uniformen utställd efter finlands längsta soldat. Han var 246cm lång, vägde ungefär 150kg och hade 58 i skonummer. Efter kriget turnerade han ett par år i sverige som brottare...
Bild

Avslutar med en URAL som fanns på luftvärnsmuseet i Tusby.
Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: Ett par bilder från vårt östra broderland

Inläggav Anders Ason » 17 okt 2009, 14:22

Intressanta bilder, medlem i SMB?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 17 okt 2009, 15:19

Nej, är inte medlem i SMB(ännu), sambon tar ett steg närmare vansinnets rand varje gång jag släpar hem en ny bok(och då har jag fortfarande ett pr hyllor kvar att ta hem!) :mrgreen:

Åkte via en annan förening med en rätt ny firma som ordnar militärhistoriska resor. Väldigt intressant att se hur som helst. För den som är intresserad av vägfordon finns ju museet Mobilia i Kangasala som har en rätt intressant samling bilar och lastbilar.
http://www.mobilia.fi/svenska.html

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 17 okt 2009, 22:11

Anders skrev:Nej, är inte medlem i SMB(ännu), sambon tar ett steg närmare vansinnets rand varje gång jag släpar hem en ny bok(och då har jag fortfarande ett pr hyllor kvar att ta hem!) :mrgreen:

Åkte via en annan förening med en rätt ny firma som ordnar militärhistoriska resor. Väldigt intressant att se hur som helst. För den som är intresserad av vägfordon finns ju museet Mobilia i Kangasala som har en rätt intressant samling bilar och lastbilar.
http://www.mobilia.fi/svenska.html

Anders

Överraska sambon med att bjuda ut henne på restaurant eller säg att du betalar henne en ny blus som hon väljer själv. Här pratade jag med min sambo om den nya veterantidningen och sa att jag ville ha den. Då sa hon att den inte fanns på ICA men iövrigt så var det fritt fram och jag har köpt lastbils -och tågböcker och hon har inte gnytt alls. Hon anser att jag har en egen ekonomi också och inte skall behöva lägga allt i den gemensamma potten.

//Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 18 okt 2009, 10:56

Anders skrev:
En kranbil av rysk härkomst. Har ingen aning om vad det var för fabrikat, men någon kanske vet här? Kranen såg ju kraftig ut, men enligt märkplåten orkade den inte många kilo...

Kranbilen måste vara en MAZ.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav flak » 18 okt 2009, 11:22

Lite OT men kan inte låta bli här är han jätten från Finland
sa 030.jpg
sa 030.jpg (413.7 KiB) Visad 14855 gånger

sa 031.jpg
sa 031.jpg (306.9 KiB) Visad 14855 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders » 18 okt 2009, 17:26

När det nu dök upp ett par bilder på Väinö Myllyrinne så kan man ju lika gärna kontra med en bild till på "jätten" :)

Först en bild på hans uniform, flankerad av min bror och morfar
Bild

Den här bilden kanske kan ge en förklaring till varför han lyckades i sin karriär som brottare! :mrgreen:
En värdig motståndare hade kanske kunnat vara "Ställbergsjätten"?
Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 18 okt 2009, 19:29

Från Wikipedia

Ställbergsjätten var en storvuxen man som levde i Bergslagen på 1800-talet.

Ställbergsjätten ska ha varit över 220 cm lång, haft skostorlek 62 och vägt minst 160 kg. Han ska ha ådragit sig en svår ryggskada när han räddade livet på sju män från en fallande bärgvägg i gruvan. Han ska då ha hållit emot denna vägg med sin egna rygg. Efter denna olycka var han “enbart” 213 cm lång.

Ordspråk: Liten tuva stjälpa ofta ett stort lass

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 19 okt 2009, 22:19

Anders skrev:Jag har ju inte varit så flitig skribent här på sistone, så tänkte bättra mig :)

Var på ren gruppresa till Finland för ett par veckor sedan till ett gäng olika militärmuseer, det var ju mest stridsvagnar och artilleri som man tittade på. Men ett par lastbilar blev det ju i alla fall.

Bild

Bild

Kranen är Italiensk och heter COMA, jag har en sån på min gamla bärgare. Det är lite lurigt med texten på märkplåten, min har betydligt högre kapacitet än jag trodde när jag läste på plåten.

Stina.

En pansarbil är ju inte så mycket lastbil, men chassiet är en sovjetisk BA-10, kopia på ford AA
Bild

Bild

En ZIL till, på artillerimuseet i Tavastehus, utrustad som verkstadsbil. Här fanns för övrigt uniformen utställd efter finlands längsta soldat. Han var 246cm lång, vägde ungefär 150kg och hade 58 i skonummer. Efter kriget turnerade han ett par år i sverige som brottare...
Bild

Bild

Anders
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 19 okt 2009, 22:19

Anders skrev:Jag har ju inte varit så flitig skribent här på sistone, så tänkte bättra mig :)

Bild

Bild

Kranen är Italiensk och heter COMA, jag har en sån på min gamla bärgare. Det är lite lurigt med texten på märkplåten, min har betydligt högre kapacitet än jag trodde när jag läste på plåten.

Stina.

Bild

Bild

Bild

Bild

Anders
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack