Ny veteranlastbilstidning!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Ny veteranlastbilstidning!

Inläggav Per Thomson » 16 okt 2009, 19:14

Köpte 5 nummer igår av ICA-Maxi Råå - deras kund/köp analysprogram får väl hicka när dom ser att jag självskannat 5 nummer - kan jag får ett meddelande posten att jag får rabatt på den artikeln om jag köper fler :lol:

Av de extra antal jag inhandlat finns inget kvar - de är skänkta till personer som inte själva skulle komma sig för att köpa tidskriften. Kanske de blir tända på att köpa tidningen i fortsättningen. Hur som helst var det roligt att skänka en present till sådana som har varit med på ett eller annat sätt i veteransammanhang eller som har varit till hjälp med mekandet.

Tidskriften var klart över förväntan och hoppas att fortsättning följer. :arrow: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Åkarns Kalle » 16 okt 2009, 20:04

Har nu fått tag på tidningen mycket intressant för både mig och kusin som inte var med på den tiden
samt för pappa och Grus-Erske som var med.

Naturligtvis kommer jag med en knepig fråga
På sidan 12 Finns en blå Volvo FB86 med reg.nr. X3972 och efter som jag själv bor i X-län undrar vem som har haft den bilen ?

Mera sånt i tidningsväg !!!!!

/Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 16 okt 2009, 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Thomas Almen » 16 okt 2009, 20:37

X 3972 användes av Volvo på ett flertal bilar. På annan tråd på forumet finns en ICA-bil med samma nummer, och om jag minns rätt så fanns det även nån bil i N86-broschyren. Han som sitter bakom ratten däremot ser ut att vara hälsing, nämligen Mittiageneralen Per-Arne Wegelin.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 16 okt 2009, 20:44

Aha tack för info.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Stellan » 17 okt 2009, 20:52

De hade tidningen på Rattugglan i Mariestad, så det blev både andlig och lekamlig spis när jag stannade till där igår. Återkommer den en gång i halvåret är jag nöjd, men ser helst att den kanske kunde komma en gång i kvartalet. Helt klart är att jag gärna skulle prenumerera på den om den får möjlighet att överleva som egen tidning.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav BURTRÄSKARN » 18 okt 2009, 18:49

Jag tog med mig mitt ex av tidningen idag när jag hälsade på hos mina föräldrar och pappa började direkt läsa,han tyckte att det var en kanontidning precis som jag, :lol: som jag gärna fick glömma kvar hos honom,Så det gjorde jag :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 18 okt 2009, 19:16

Ja, nu kan jag sälla mig till skaran som har tidningen och min sambo hade suttit och bläddrat i den före och sa att det var en trevlig tidníng och så talade hon om ditt och datt som hon sett. Någon av era fruntimmer som gjort detsamma?

På sidan 8-9 ser vi den fina Scania 85 som är helt oförstörd i hytten. Verkligen roligt att se. Men, jag någon märkt att det är 3 öppna hål på motorplåten. Det kanske har varit 4 hål varav det största har något blänkande isatt. Detta gör att jag funderar om det kan ha suttit extraljus där för plogning men där sägs inget om plogning i reportaget men det har ju varit 2 ägare före den nuvarande.

Men att göra 3 hål för extraljus tycker jag inte stämmer. Det blir för mycket.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 18 okt 2009, 19:46

Du Lars Gunnar, min sambo var med när fotona togs på Magnus L 85 :wink: . Jag hade nämligen nyckeln till gropen, eftersom jag var där och sorterade sand. Dessutom stod en LM 840 där, som jag använde och lastade Magnus lass med, tyvärr kom inte dom bilderna med. Men eftersom det är en typisk kommunbil, så kan det ha suttit plogutrustning på den.
Thomas Almen

Inläggav flak » 18 okt 2009, 19:59

FLAK ger tummen upp och har med ett stort leende läst denna utomordentliga tidskrift.
Bärgar Scanian ger gåshud...
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stormagnus » 18 okt 2009, 20:38

Hej Thomas
Jag börjar med att tacka dig för dagen i grusgropen. Jag bad att de skulle rikta ett tack till både dig och Kenneth i tidningen, men det försvann tillsammans med bilderna på traktorn. Jag har inga uppgifter om det har varit plogutrustning på bilen, men hålen passar till en släpkontakt och det finns även hål i instrumentbrädan som har varit pluggade sedan vi köpte bilen så det är möjligt att så är fallet.

Hälsningar Magnus
Användarvisningsbild
Stormagnus

Inläggav Thomas Almen » 18 okt 2009, 20:43

Tackar Magnus. Det blev iallafall en trevlig fika i solskenet.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 18 okt 2009, 21:11

Stormagnus skrev:Hej Thomas
Jag börjar med att tacka dig för dagen i grusgropen. Jag bad att de skulle rikta ett tack till både dig och Kenneth i tidningen, men det försvann tillsammans med bilderna på traktorn. Jag har inga uppgifter om det har varit plogutrustning på bilen, men hålen passar till en släpkontakt och det finns även hål i instrumentbrädan som har varit pluggade sedan vi köpte bilen så det är möjligt att så är fallet.

Hälsningar Magnus

Nu vet jag: motorvärmaruttag??!!

Det kan man se av att det är ett grövre hål i mitten ocj sedan 3 hål för själva kontakten. I och med att du Magnus säger att du inte hört något om någon plogningsutrustning och du bör väl veta så är ovanstående enda förklaringen. Har du motorvärmare till bilen annars eller har du en Ebersprächer som går på diesel om nu sådan finns?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stormagnus » 19 okt 2009, 18:38

Det finns motorvärmare på den, typ slangvärmare som monterades på slutet av 80-talet. Kontakten sitter bakom extraljuset på högersidan.
Användarvisningsbild
Stormagnus

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2009, 23:29

Ja, man får ju sluta vara "petig". Du har ett förbaskat fint ekipage i allafall med sköna färger.

En som kan konkka är han som har en Volvo N86 med släp i matchade färger med ett liknande setup.

//Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav jonas a » 20 okt 2009, 13:27

Köpte ett ex i lokala ICA affären igår, det var en trevlig tidning.
Kul att det var så mycket Skåne relaterat i tidningen, men samtidigt kanske lite för mycket ändå. det finns ju veteraner i norr med, men det kanske kan bli i nästa nummer.
Jonas A
jonas a

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack