Vikingline

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vikingline

Inläggav Anders Ason » 29 maj 2007, 22:05

Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!


Bilden är på pappas äkta (115 hkr) Viking årsmodell 1955 vid ett vägbygge mellan fastlandet och numera före detta, ön Händelöp utanför Västervik 1963. Redan som 13-åring körde jag denna bil på vägbyggen och i skogen (på skoj)

Bild
Senast redigerad av Anders Ason 16 sep 2007, 20:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders » 29 maj 2007, 22:29

Riktigt fin bild :)
Vikingen är ju en av Volvos modeller som verkligen gått till historien.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2007, 22:45

Håller med, man riktigt känner hur Sverige byggs . . .
Här visar du också hur man kan länka till egna bilder - bra!
På tal om bilder, bilderna från Tunga Rallyt Väst finns nu att beskåda - gå in från huvudsidan!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Anders » 29 maj 2007, 22:54

Beskådade bilderna från Tunga rallyt väst. Det är bara en sak som är synd, att man inte deltog!
Det var riktigt trevligt att se alla fina bilar! :)
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2007, 07:03

Anders skrev:Riktigt fin bild :)
Vikingen är ju en av Volvos modeller som verkligen gått till historien.


Värt att notera på bilden är "bergflaket", fäst i stolphålen för timmer o 1 meters ved bl a. Bergflaket bestod av grova plank som lyftes av o på efter behov. Veckan därpå kunde det köras slaktkroppar på öppet flak! till fryshuset från Gotlandsbåten i den då mycket trafikerade hamnen.

Nästa körning kunde ske med eldningsolja i en stor tank fastspänd på flaket med kettingar, eller som vanligast, gruskörning till betongstationer.

Samma bilar användes till all slags körning på den tiden, t o m betong på flaket (inte ovanligt).

Grävmaskinsförarna kändes lätt igen då de var garanterat rostfria, inoljade från topp till tå efter det ständinga linbytena och bromsband.

Både maskinerna och karamellpåsarna upplevs ha varit större på den tiden.

Det var andra tider....
Senast redigerad av Anders Ason 12 sep 2007, 19:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2007, 23:34

admin skrev:Håller med, man riktigt känner hur Sverige byggs . . .
Här visar du också hur man kan länka till egna bilder - bra!
På tal om bilder, bilderna från Tunga Rallyt Väst finns nu att beskåda - gå in från huvudsidan!


Länka egna bilder ja!

Gjorde en del ansträngningar för att få in bilden i inlägget men...
Verkar som om HTML-taggar inte accepteras, avstängt på chatgeneratorn?

Exempelvis borde denna tag inte synas utan exekveras <BR> Inställning av Admin?
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2007, 16:12

Har "skruvat på" dom nu.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Anders » 01 jun 2007, 16:47

En fråga såhär helt offtopic; Hur gör man för att bifoga sina egna bilder?
Har ju drgit ihop lite olika bilder på Vikingar.

Förresten, var går egentligen gränsen mellan en Synvilla och en Viking?
Är det motorn (VDC/D67) som avgör eller finns det några andra skillnader?

Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Anders Ason » 01 jun 2007, 17:58

Hm... skulle behöva en "ta bort" funktion....
Senast redigerad av Anders Ason 01 jun 2007, 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders Ason » 01 jun 2007, 17:59

Anders skrev:En fråga såhär helt offtopic; Hur gör man för att bifoga sina egna bilder?
Har ju drgit ihop lite olika bilder på Vikingar.

Förresten, var går egentligen gränsen mellan en Synvilla och en Viking?
Är det motorn (VDC/D67) som avgör eller finns det några andra skillnader?

Hälsningar Anders


Har precis provat och det ser just nu ut som om det endast går att lägga in en länk till en annan extern webbplats för bilder. D v s chattsidan accepterar inte HTML-taggar, om den nu skulle göra det ska denna rad brytas nu <BR> och om den inte gör det så funkar det inte således.

Vikingar ja, enligt min uppfattning byggdes den första Vikingen på ett rundnoschassie och då med samma 100 hästar motor t o m 1954, d v s med nya plåtformer. 1955 kom Vikingen med 115 hästar men tyvärr inte med servostyrning eller tryckluft.

/
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders » 06 jun 2007, 18:57

Hittade en riktigt intressant bild. En treaxlig Viking med driven framaxel. Någon som har sett någon liknande Volvo tidigare?

http://www.vetku.fi/keikat/kuvat/iso/Lo ... loska4.jpg

Helt klart intressant bil. Den omnämndes på ett annat ställe på sidan som en L48546.

Hälsningar
Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Anders Ason » 06 jun 2007, 21:44

Anders skrev:Hittade en riktigt intressant bild. En treaxlig Viking med driven framaxel. Någon som har sett någon liknande Volvo tidigare?

http://www.vetku.fi/keikat/kuvat/iso/Lo ... loska4.jpg

Helt klart intressant bil. Den omnämndes på ett annat ställe på sidan som en L48546.

Hälsningar
Anders


Ooopps! En timmerbil som ser ut som en timmerbil såg ut under mina barnaår. D v s som ett rullande fartyg med mast, stag, bom och hela riggen. Stag från mastfoten ner till rambalkarna i nosen och en helt fri bom som var lagrad på en tapp. Åket sköttes av två man och boggien lyftes med hjälp av en hyudralpump (domkraft) i hytten.

Bilen på bilden ser ut att vara byggd i en "generationsskarv" då "mastmodellerna" var på avveckling då denna torpedtyp kom.

Konservativ nybilsköpare eller särskilda behov? Hursomhelst ett intressant bygge och man kan ju undra hur l[nglivad denna bil blev i detta utf;rande
_
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders » 07 jun 2007, 21:31

Satt och funderade på om det kan ha varit en timmerbil från början eller om den byggdes om till renovering?
Har sett liknande byggen i finland med driven framaxel men vanlig boggi. Men då har det varit Sisu-bilar.
Har dock aldrig hört om att Volvo skulle byggt en treaxlig Viking med driven framaxel, kanske något hembygge?

/Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Kjell T » 07 jun 2007, 22:34

Volvo Vikingen är inte treaxlad utan tvåaxlad.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Anders » 07 jun 2007, 22:58

Det fanns både två och treaxliga Vikingar i alla tre serierna. Har dock ingen aning om hur många som tillverkades av varje.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster