Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
S-V L44 skrev:Värt att notera är att hyttens dörrar på denna Volvo TVB är av "självmordstyp", men det verkar som om alla hytter på Volvo TVB hade dessa dörrar.
Varför förekom sådana dörrar inte på "vanliga" lastbilar?
Jag har i alla fall inte sett de på någon annan lastbil.
// S-V L44
S-V L44 skrev:Intressant att det också fanns en "riktig" lastbil med självmordsdörrar. (Benämningen är kanske lite överdriven eftersom man kan tänka sig att dessa fordon inte kom upp i några högre hastigheter.)
Då kan man ju också fråga sig:
- Vilken hyttillverkare hade denna typ av dörrar på sitt utbud av lastbilshytter?
Dörrfönstrens bakkant på TVB-hytterna liknar Åtvidabergshyttens, men är det de som tillverkade hytten?
Hytten på Austin-bärgaren kan jag inte ens våga göra någon gissning på eftersom den inte liknar något jag sett förut. Kolla bara bakrutorna. Dessa påminner lite grand om Lönnbergs-hyttens bakrutor.
Det är egentligen tråkigt och i viss mån märkligt ur identifierings- och säkerhetssynpunkt att hyttfabrikatet aldrig omnämndes i besiktningshandlingarna. En sådan uppgift hade ju varit värd enormt mycket idag. Däremot står det t.ex. ibland omnämnt i registreringsbevisen att fordonet var utrustat men "takräck med stege", "redskapslåda". etc.. Utrustningsdetaljer som jag tycker verkar vara riktiga petitesser i sammanhanget.
// S-V L44
S-V L44 skrev:
Dörrfönstrens bakkant på TVB-hytterna liknar Åtvidabergshyttens, men är det de som tillverkade hytten?
// S-V L44
Anders skrev:
Jag har hört anledningen till att man hängde dörrarna i bakkant på hytten på TVB;n, men för tillfället kan jag ej minnas varför.
Anders
de stod 2 såna i Alingsås för några år sen,en med Linden kran på och ett chassie,skulle få dom om dom hämtades,ångra ja inte gjorde de...
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster