Bildfråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bildfråga

Inläggav Stellan » 01 feb 2008, 00:01

Jag har alltid undrat över de grova slangarna som går mellan dragbilen och trailern. De trailarna lossades väl med självtryck, även när de körde eldningsolja?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 00:09

Tror jag inte. Baktill finns ett räkneverk som räknar ut hur många liter som passerar. För att oljan skall komma ut finns det en monterad pump monterad baktill som drivs av bilens motor. Om det skall komma ut med självtryck måste man nog tippa upp tanken så den får en lutning. Det kan vara olika fack i tanken där dom har annat än bensin eller diesel.

Det är vad jag tror i alla fall.

Lars-Gunnar :)

Ps. Fin bild. Ds.
Lars-Gunnar

Inläggav Robert Eliasson » 01 feb 2008, 08:36

På de kembilarna vi hade hemma på åkeriet satt pumpen och kompressorn på bilen och sedan gick slangarna över till trailern.... anledningen till detta var kraftuttaget som fick driva dessa.

//Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav arnfinn » 01 feb 2008, 13:56

Robert Eliasson skrev:På de kembilarna vi hade hemma på åkeriet satt pumpen och kompressorn på bilen och sedan gick slangarna över till trailern.... anledningen till detta var kraftuttaget som fick driva dessa.

//Robban

Kjørte olje i noen år hos Statoil. Systemet var så at man kunde slippe ned med selvtrykk gjennom store bunnventiler. Det var ikke behov for å lute tanken for dette og metoden kunde bare anvendes på bensinstasjoner og andre store kunder som hadde leveranser som fyllte et helt kammer. Disse kammer varierer i størrelse, men vanligst på den tiden var 2 og 3 m3 (1979 modells ekipage).

For andre leveranser fikk man kjøre pumpen med telleverk som vanligvis befinner seg bak. På det slepet vi hadde var det svært sjelden at vi foretok leveringer over telleverk, men det kunne gjøres ved å suge fra slepet til bilens pumpe og deretter levere på vanlig måte.
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 01 feb 2008, 19:33

Vad jag inte förstår riktigt är varför slangarna går upp på trailerns "tak". Det hade väl varit enklare att dra dem under trailern? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 02 feb 2008, 00:06

De slangene har jeg ingen aning om - har definitivt ikke sett sånt før.

Morsom detalj dog - det ekipaget som fanns i min tid, en F1023 med enakslet slep erstattet just et sånt ekipage som er avbildet. Den gamle 88'an var den siste i BP fargeskjema her omkring - den nye fikk Norol. Norol navnet fikk byttes med Statoil ca 1992, 1. April tror jeg det var. (Ja jeg var på jobb den søndagen :D og med ommerkingen på F10'a og F7'n lærte man seg det med foliert dekor. Ble en liten mester på det :D
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 02 feb 2008, 00:32

arnfinn skrev:De slangene har jeg ingen aning om - har definitivt ikke sett sånt før.

Morsom detalj dog - det ekipaget som fanns i min tid, en F1023 med enakslet slep erstattet just et sånt ekipage som er avbildet. Den gamle 88'an var den siste i BP fargeskjema her omkring - den nye fikk Norol. Norol navnet fikk byttes med Statoil ca 1992, 1. April tror jeg det var. (Ja jeg var på jobb den søndagen :D og med ommerkingen på F10'a og F7'n lærte man seg det med foliert dekor. Ble en liten mester på det :D

Du har inga bilder på de bilarna? Man saknar de gamla märken man såg på Sjursöya förr i tiden, både tanbilar och speditörer. Det verkar som om alla företag byter namn och ägare så man vet nästan inte vem som är vem idag. Men Texaco finns väl kvar?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 02 feb 2008, 01:48

Jo det skal finnes bilder, men dessverre har jeg ingen aning om hvor de er nå. Trolig ikke pakket opp av et gammelt flyttelass. Skal også ha noen bilder liggende fra tiden før jeg begynte å kjøre tankbilen for jeg måtte en gang ut på berging for å hente F10'n med slepet.

Det var med en LB 110 med de gamle Falken - fargene som ble brukt i Norge mange år etter at dere svensker hadde fått den danske Falck - profileringen. Bilen var en bruktimport fra Sverige, en -68 med erfaring som semidrager på tømmer av alle ting.

Det her ble det lengste ekipage i min sjåførtid, noe nærmere 24 meter og det var til og med før jeg fikk utvidet førerkortet til å bli CE :twisted: ja det var vel litt cowboytid :shock: :lol:

Men bilder - finnes ingen mulighet her og nu å lete etter dem - bor midlertidig 80 mil unna som student, men lover at det skal frem i lyset etterhvert. Sommeren blir antakelig den første mulighet til å lete.

En annen morsom sak når nu Sjursøya er nevnt er at de Norol og senere Statoil tankbiler som kjørte i hovedstadsområdet hadde en eventyrlig evne til å spres ut over landet når de var noen år gamle så det nesten bare fantes det siste og beste i utstillingsvinduet. Det "vinduet" hadde navnet .... Sjursøya.

Betreffende Texaco tror jeg ikke kjeden har vært representert i Nord-Norge og definitivt ikke i mine trakter som er Finnmark, altså lokket eller lua til Sverige og Finland. Så jeg aner ikke.

Edit: ville finne ut av Texaco spørsmålet. Her er et lite utdrag som finnes på nettsiden:

2. oktober 2006 overtok Reitan Servicehandel (RSH) Hydro Texaco i Norge og Danmark. Navnet på det nye selskapet blir YX Energi og administrerende direktør blir Christian Hoff, tidligere sjef for RSH og 7-Eleven i Danmark.
RSH, som i dag eier og driver 7-Eleven, Narvesen, Spaceworld og Easy 24, kjøpte som kjent Hydro Texaco i Danmark og Norge i juli. Rundt 200 YX- stasjoner i Norge og Danmark får 7-Eleven butikker.
Ny organisasjon
Hydro Texaco har tidligere blitt drevet som to separate selskaper i Norge og Danmark. Nå ønsker RSH å samle YX Energi til ett selskap - med hovedkontor i København.
Navneskifte
Arbeidet knyttet til eierskiftet som navneendring, endring av visuell profil og logo er påbegynt. Det er også planer om å konvertere deler av bensinstasjonskjeden til 7-Eleven. YX Energi Norge AS vil ha ansvaret for boligvarme, drivstoff og smøremidler og forblir lokalisert på Skøyen i Oslo.

Det handler også om noen automatstasjoner i mitt nærområde som jeg ikke visste at skulle være en avlegger av gamle Tex'
Disse gutta ser ikke ut til å dele vår interesse for det finnes ikke bilde av en tanbil på deres sider... :(
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 11 feb 2008, 23:35

Jag pratade med en kompis idag som kör tankbil. Han sade att man använde avgaserna från bilen förr till att bygga upp ett tryck för att lossa eldningsolja och annat som var lite mer trögflytade. Men inte fick jag något svar på de grova slangarna... :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 23:17

Ja, mycket skall man höra. Skulle gaserna gå in i behållaren? Vad händer när det blir fullt med Dieselavgaser? Jag förstår inte resonemanget.

Däremot vet jag att man har använt bilens varma avgaser till att värma upp dumperflak typ Sörling för att förhindra att jord, sand och sten fastnar på vintern och inte vill rinna av vid tippning. Det är lättare att begripa. De kör och värmer upp flaket och avgaserna pyser ju ut på väl valda ställen.

Ju grövre desto bättre för de som skall smaka på :lol: :lol: Nej för att vara seriös, antar att de var grova veckade slangar som lättare kunde böjas än mindre dito som om de böjs blir dess diameter smalare och det kanske måste vara en viss diameter för riktig funktion. Därmed höll de bättre och gick inte av i första taget.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:25

Lars-Gunnar skrev:Ja, mycket skall man höra. Skulle gaserna gå in i behållaren? Vad händer när det blir fullt med Dieselavgaser? Jag förstår inte resonemanget.

Ju grövre desto bättre för de som skall smaka på :lol: :lol: Nej för att vara seriös, antar att de var grova veckade slangar som lättare kunde böjas än mindre dito som om de böjs blir dess diameter smalare och det kanske måste vara en viss diameter för riktig funktion. Därmed höll de bättre och gick inte av i första taget.

Lars-Gunnar :wink:

Jag fattade inte allt han berättade, men jag ska kolla med honom nästa gång vi träffas.

De kan ligga något i att slangarna inte knippade sig om de var lite grövre, och kanske lite förstärkta.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Slangar mellan bil och släp

Inläggav Donald Ramström » 15 feb 2008, 11:10

Hej Alla glada forum gubbar.
Jag kan tillägga lite till berättelserna om slangar,
på äldre bilar satt distributionspumpen på dragbilen direktdriven
av kraftuttaget på växellådan.
En av de grova slangarna var till för att suga bränslet ur tanken,
därav stålspunna, för att inte sugasihop,den andra slangen gick tillbaka
till distributions ledningen på tanken antingen genom mätverket
eller direkt ut till mottageren.
Varför de gick upp så högt var för att trailern skulle kunna svängas.
Dagens trailer har ofta pumpen på vagnen driven med hydralmotor
från en kraftuttagsdriven hydralpump. (vanliga hydralslangar)
Fordon för transport av tjockola och asfalt hade rör inbyggda i tanken
där man kunde elda med gasol för att hålla värmen.
Med vänlig hälsning Donald :D :D
Donald Ramström

Inläggav Stellan » 15 feb 2008, 19:50

Ahh...vad klurigt, men då var vi ju inte så väldigt avlägset från sanningen :D

Tack Donald, nu sover vi lättare :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack