Vad är en "start pilote"?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är en "start pilote"?

Inläggav jrudholm » 11 okt 2009, 22:26

Tjena!

På min L80 -69 sitter i hytten på förarsidan precis innanför dörren en liten burk bultad i väggen -- se bild! Vad är det, hur använder man den och hur fungerar den? Den översta rundeln verkar vara någon slags pump, vrider man den moturs frigörs den så att man kan dra den upp och ner.

Mvh, Johan.
Bilagor
start.jpg
START-PILOTE
start.jpg (91.89 KiB) Visad 9254 gånger
Användarvisningsbild
jrudholm
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 sep 2009, 21:56
Ort: Lund

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav Böll » 11 okt 2009, 22:51

Det är en eter-patron,mkt vanlig i kronbilar,du öppnar den och sätter i en eter patron,sen punkterar du patronen med nålen som sitter i locket mens du kör på starten,tidig form av startgas,men mkt effektiv..
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav Gösta » 12 okt 2009, 08:32

Mycket effektiv ja, det skriver jag under på. Men sen då, vi vanliga civilister har inte ett stort bergrum att ta motorer ur. Numera kanske inte armen heller, för den delen.
Det låter lite konstigt men det är sant, att för mycket pumpande på eterpumpen, kunde orsaka att vevstaken längd kunde reduceras, 100/dels mm, men tillräckligt för att få en motor i obalans. Skaffa armens instruktioner och följ den om du vill prova.
Då tror jag att den vanliga areosloleterburken som finns att köpa på bensinstationer är betydligt skonsammare,
för motorn, om man måste ta till eterstarter.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav Böll » 12 okt 2009, 16:37

Helt rätt Gösta,har provat själv några ggr för skoj,låter lika illa på sommaren så de inte skonmsamt för motorn.....
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav BURTRÄSKARN » 12 okt 2009, 18:26

Och för motorn är eter ungefär som knark för en knarkare=har du en gång börjat använda så är det svårt att sluta.och den blir svårare och svårare att starta,med andra ord så skall man helst inte använda det,men på amerikanska traktorer så var det vanligt att det var monterat med eterstart direkt från fabrik på 70-80 talet.MÄRKLIGT.Det borde väl förkorta livslängden ganska mycket på en motor :?:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav Anders Ason » 12 okt 2009, 20:30

Hmm . . . avsikten var väl inte att kompensera för en ovillig motor, d v s en som inte var OK? I stället för att använda fyrfat med glödande kol under motorn vid stränga vintrar använde man då en "Start Pilote". Var väl nära nog en standardutrustning på försvarets större dieselbilar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vad är en "start pilote"?

Inläggav Claes-Göran » 12 okt 2009, 21:34

En annan "pilot" som också fanns i flygvapnet - lastbilar, var CAV - starten, kallad Termostart. En liten burk på 1dl diesel monterad på returledningen med ett utloppsrör till ett "typ glödstift" i insugningsröret.Intryckt knapp på instrumentbrädan i ca 40 sek - och diesel strömmar över den glödande tråden - brännslet förångas och fyller insugningsröret - sedan en lätt knapptryckning på start och motorn går igång,effektivt och elsnålt. En senare variant är ett start element i insugningsröret,drar en hel del ström i start - kräver friska batterier.Startpiloten med eter - ja det fanns tre vägar ute på myren i minus 35-40 grader,endera startade motorn på 1-2 kappslar allternativt var risken hög för vevstake genom blocket på 3-5 kappseln,så fyrfatet och filten över motorn - om änn med mödan / kylan, var att föredra.

Mvh CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster