Ove skrev:
Ja Du Per våran morbror omkom under ett timmerlass i början av 30 talet hur det gick till vet jag inte men det var i samband med lossning av timmret som Han kom under lasset
Det var hemskt. Otäcka arbetsplatsolyckor är tack och lov mindre vanligt numera, men helt riskfritt är det ju inte ändå trots alla skydd och säkerhetsarrangemang.
Kjell T skrev:
Hur pass allmän var månne Forslunds lastapparat?
Även om det råkar stå "lastapparat" i din gamla registreringshandling så behöver det faktiskt inte innebära det vi kanske avser med lastapparat idag (främst då avsett för lastning av timmer), utan uttrycket användes också väldigt ofta för det vi numera kallar kran, hydraulkran, lastkran, etc..
Jag har sett uttrycket "lastapparat" i väldigt många registreringsbevis ifrån Malmöhus län, och bevisligen var det nog inte särskilt många lastapparater för timmer som användes här nere i södra Sverige. Benämningen för de olika hjälpanordningarna (lastapparat, kran, etc. - jag har också sett uttrycket "hydrolift" för bakgavellyft) var inte standardiserad utan det skrevs lite godtyckligt av varje enskild besiktningsman.
// Kjell N