- eller "mera bruk i baljan boys":
(klicka på bilden för full storlek)
Bilderna är tagna av undertecknad, men jag minns inte vilket år det var. Vanligtvis fotade man i färg även då, men mitt lilla fotointresse gjorde att bilderna skulle kunna se mera "dramatiska" ut i s/v. Bilderna är tagna med en sk bälgkamera (6X6 negativ) som jag har kvar än. Mannen som kör är den person som inte fick sälja sitt åkeri till den då så unga sonen. Han var känd som BA (Bertil Andersson) i Västervik med omnejd. Åkeriet såldes ändå och mannen blev anställd chaufför på en betongbil i stället. Betongstationen finns kvar än och ligger i Jenny, en liten "förort" till Västervik.
De här korta bilarna gillades av byggjobbarna som kärrade ut betongen från en ficka. Bilarna togs sig in nästan överallt på byggarbetsplatserna och det var väl nästan bara bygghissen de inte gick in i !
Den sista bilden är med av två skäl, dels för att den mannen var en del i kedjan som bl a gjorde att den här tråden så småningom kom till. Dels för att ge en återblick om hur livet kunde gestalta sig förr, d v s ut på fiskafänge i stövlar, kavaj, slips och hatt. Faktisk förekommande även hos lastbilschaufförer. Den stilige mannen, med namnet Helge jobbade annars som bergssprängare och nattvakt.
Tja, det var det, det ...