jrudholm skrev:
Grejen är att jag inte har något garage, den kommer alltså att få stå ute, så jag undrar om det är något speciellt man skall tänka på? Glykol i kylaren givetvis, och kanske även frostskyddsmedel i tryckluftsystemet? Värmelampa i hytt och motorrum mot kondens? Bör man fylla tanken för att undvika kondens som på motorcyklar? Något med bromsarna man skall tänka på? Andra synpunkter?
Det där med att fylla tanken är kanske inte så bra om bilen står ute och obevakad.

Det har vi ju sett flera exempel på i andra trådar.
Kylaren kan man ju tömma helt på vatten så slipper man lägga pengar på glykol. Det gäller bara att inte glömma fylla på vatten i kylaren igen fram på vårkanten när bilen skall igång igen.
Jag hade för övrigt liknande tankegångar tidigare idag främst avseende bromsarna när jag tittade till en av mina sportbilar som inte rullat på ett bra tag. Hur skall man se till att bromsdetaljer inte angrips av rost när man inte motionerar dem regelbundet? Finns det någon typ av Tectyl att speja på bromsprylarna? Även om fordonet står under tak så blir det ju en del fukt som förr eller senare skadar grejorna.
En annan sak är att jag hört att dieselmotorer har mycket lättare att nypa fast än bensinmotorer om de står obrukade en längre tid. Ligger det något i detta rykte?
// S-V L44