Fiasko för Volvo i USA

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fiasko för Volvo i USA

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 23:37

Nu har jag hittat det jag inte ville hitta:

En länk: http://www.hankstruckpictures.com/forum ... ic=35278.0

som talar om att Volvo Truck Amerika tagit bort sin VHT 800T modell från produktionen. Jag har följt forum over there och kollat påp Hanks Pictures och den modellen har det inte gått bra för. När jag tittar in på Volvos amerikanska hemsida står det inget om detta eller orsaken. Finansiella kostnader som de inte fått igen?

Förstår inte varför inte Volvo slänger in sina FH-modeller. Det finns chaufförer som gärna köper dem. Om det går neråt i USA för Volvo så kan de inte lita på den svenska marknaden och frågan är om andra marknader gör det? Volvo är numera utsatt för hårdare konkurrens från MAN, DAF och Mercedez. I USA är de inhemska märkena vassa och International har sålt bra med sin modell Lonestar.

Detta är ju inte veteranrelaterat men jag tycker det är så anmärkningsvärt. Varför tror ni att inte Volvo erbjuder sina USA-kúnder FH-modellerna? Rädsla för att de inte skall hålla måttet?

Lars-Gunnar :|
Lars-Gunnar

Re: Fiasko för Volvo i USA

Inläggav herrstina- » 04 okt 2009, 15:48

En lastbil i USA har nos, ju fyrkantigare och klumpigare den är ju bättre är det. Inte särskilt begåvat kan man tycka men så är det. En FH är alltså ingen lastbil! Försäljningsargumentet för VT.n är just "den kraftfulla fyrkantiga nosen" allt enligt Volvos broschyrer.
Dessutom skulle förmodligen kvalitetsproblemen göra det till en kostsam historia om dom lyckades sälja några FH bilar.

Trots den otroliga konservatismen som härskar i västerland säljs det ganska mycket bilar med automatiska växelsystem, så vissa framsteg görs.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 04 okt 2009, 20:58

Ett starkt argument för Volvo (White) i USA borde väl vara hytterna, större o bekvämare och föm. även säkrare? Argument mot, är väl att Volvo sannolikt framhärdar att det ska vara Volvo hela vägen, d v s även motor och växellåda - men jag kan inte branschen over there!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 04 okt 2009, 22:07

Har läst i olika forum att Volvo är som här. Köper man deras lastbil med drivlina är man hänvisad till Volvoverkstäderna och det kostar så mycket. Förarna är mycket irriterade på detta system.

Har de en Cummins, Rockvell axlar och eaton växellåda så åker de till Cummins vid motorproblem, Rockvell och Eaton vid problem med deras produkter och de är billigare än att köpa motsvarande från Volvo. Om en åkare i USA kör en VN med Volvos drivlina och får ett breakdown så måste de invänta en servicebil från Volvo eller bli bärgade till en Volvoverkstad. Detta är något som de inte är vana vid.

VN-modellerna däremot går bra.

[i]I Truckforuna är det lustigt att se hur rädda de är för att Volvo skall köpa upp Paccar. Deras omdöme är att bilen är ful, dålig och inte ger bra andrahandsvärde. En som kör Volvo i USA blev förbaskad och sa "Håll, klaffen, du har inte kört en Volvo så du skall inget säga förrän du har den erfarenheten. Och ni säger aldrig att Frightliner eller Kenworth är ful eller dålig och ni skämtar inte om dessa märken heller. Men, ni skämtar gärna om Volvo å det grövsta. Så jag säger, kör en Volvo först. Kom sedan och avge ditt omdöme och skriv inte efter andra i forumet utan ha en egen uppfattning".[/i]

Det tyckte jag var bra sagt för faktum är att de gärna misskrediterar Volvo och så är det inte förare som säger så utan sådana som alldrig kört en meter i en lastbil. Nå, trädet blev 13 sidor långt och till slut var moderatorn tvungen att låsa trädet. Så Volvo i USA både berör, upprör, väcker ilska och är omtyckt som lastbil.

En svensk hade híttat en film om "en trave mer" på You Tube och klistrat in den i forumet. Ingen sa ett ord. Det förbigick det hela som om de inte sett något.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bengt Gustafsson » 05 okt 2009, 09:26

Varför tror ni att inte Volvo erbjuder sina USA-kúnder FH-modellerna? Rädsla för att de inte skall hålla måttet?

Lars-Gunnar

Den främsta anledningen är säkert, som Stina påpekar, att en riktig lastbil i USA ska ha nos. Dessutom är det så att det enbart är trailerns längd som är reglerad "Over there". Dragbilen kan alltså i princip vara hur lång som helst och det gör marknaden för frambyggen liten.

Stina skriver också om automatiserade växlingssystem som helt riktigt är på frammarsch. En orsak till detta är förarbristen. Åkerierna har helt enkelt svårt att hitta folk som kan hantera en växellåda rätt och därför specar man någon form av automatlåda. Men en riktig trucker kör förstås fortfarande osynkat. :wink:

Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson

Återgå till Allmänt Veteransnack