Icke så vanligt för oss

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Icke så vanligt för oss

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 17:18

Hej!

Over there Volvo Trucks har en modell som heter VHD och är tänkt som deras icke långtradare utan för grus, cement trailerdragare o.s.v. Hittade denna länk på Hank Pictures på VHD som timmerbil. Den ser ganska fin ut med krom men kylaren har en konstig utformning tycker jag. Det är ju ingen veteranbil men jag dristar mig till att visa den ändå då det är intressant att se hur de gör med släpen som de fiffigt nog bär på "ryggen". Amerikansk standard vad gäller timmerekipage.

http://www.hankstruckpictures.com/pix/t ... re-240.jpg

Jag antar att Wes Bergman har Svenskanknytning.

Kommentera gärna bilden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Icke så vanligt för oss

Inläggav Cliff Ellingsworth » 30 sep 2009, 19:31

Jag tycker dom är verkligen snygga, mustiga är ett milt uttryck :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Per Thomson » 30 sep 2009, 20:31

Lars-Gunnar skrev:Hej!

Over there Volvo Trucks har en modell som heter VHD och är tänkt som deras icke långtradare utan för grus, cement trailerdragare o.s.v. Hittade denna länk på Hank Pictures på VHD som timmerbil. Den ser ganska fin ut med krom men kylaren har en konstig utformning tycker jag. Det är ju ingen veteranbil men jag dristar mig till att visa den ändå då det är intressant att se hur de gör med släpen som de fiffigt nog bär på "ryggen". Amerikansk standard vad gäller timmerekipage.

http://www.hankstruckpictures.com/pix/t ... re-240.jpg

Jag antar att Wes Bergman har Svenskanknytning.

Kommentera gärna bilden.

Två frågor som du får utreda Lars-Gunnar:

1. Amerikansk standard? I USA gäller olika regler i olika stater och vad är standard när det gäller timmertransporter i USA? Kanske dina kontakter "Over there" kan hjälpa oss med lite preciseringar :?:

2. Handlar bilarna på fotot om USA-bilar eller kan det möjligen vara bilar avsedda för Canada :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 21:47

Tack Per!

Klart att det är olika regler stat för stat men det jag syftade på var att de tar släpen på "flaket". På varenda sida jag har varit in på som handlat om timmerkörning så har de tagit släpet på ryggen tillbaka till lastningsplatsen.

Jag har mailat två personer angående Whiten men de gitter inte svara. Och Amerikansk standard var kanske fel ord av en som är van att bli i Sverige så jag tar tillbaka det och säger helt enkelt att kortet visar bilar som körs i Kanada inte USA. Det har jag kollat upp nu.

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 01 okt 2009, 20:51

OK, tack, då fick vi det klarlagt.
På DVD:n Timmerbilar till tusen kan man se att konceptet med "släpet på ryggen" förekom även i Ryssland.
Här på forumet (lång tid tillbaks) visades en finsk timmerbil med en en-axlig kärra upplyft på samma sätt och eftersom bilden var dels otydlig och dels tagen snett framifrån så kunde man missta sig och tro att det var ev boggiebil.
I Tyskland har jag sett helstamtransporter där man också lyfte upp tomsläpet på motsvarande sätt. Dessa släp var självstyrande genom en sinnrik konstruktion.

Konceptet med att effektivisera returtransporter kan ta innebära mycket märkliga lösningar, här en lösning från norra Sverige:

Boliden_Piggy_002.jpg
Boliden_Piggy_002.jpg (55.97 KiB) Visad 12781 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 02 okt 2009, 15:37

Ja, det stämmer Per. Har sett det där arrangemanget från finland med lätt upphissad enkelaxlade kärra som kunde tas för en boggiebil. I Finland finns det en Volvo rundnos med denna anordning väl bevarad.

Att bära med sig kärran måste ju spara däck och kanske även underlätta att svänga på avlägget åtminstone om det gäller 3-axliga kärror. Nackdelen är ju att man måste ha någon kran som lyfter av och på den vid lossnings- och lastningsplatsen.

Bilden av ekipagen från Boliden är häpnadsväckande. Det måste ha handlat om långa sträckor om de gjorde så här.

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 05 okt 2009, 18:21

Ja, det stämmer med lång sträcka, vill minnas att det var ca 35 mil. Jag tror att SJ tänkte att här finns inget alternativ till järnväg men ack så man bedrog sig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 05 okt 2009, 18:39

Per Thomson skrev:Ja, det stämmer med lång sträcka, vill minnas att det var ca 35 mil. Jag tror att SJ tänkte att här finns inget alternativ till järnväg men ack så man bedrog sig.

Var sträckan mellan Laisvall till Boliden eller någon annan?
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav BURTRÄSKARN » 16 okt 2009, 21:21

Per Thomson skrev:OK, tack, då fick vi det klarlagt.
På DVD:n Timmerbilar till tusen kan man se att konceptet med "släpet på ryggen" förekom även i Ryssland.
Här på forumet (lång tid tillbaks) visades en finsk timmerbil med en en-axlig kärra upplyft på samma sätt och eftersom bilden var dels otydlig och dels tagen snett framifrån så kunde man missta sig och tro att det var ev boggiebil.
I Tyskland har jag sett helstamtransporter där man också lyfte upp tomsläpet på motsvarande sätt. Dessa släp var självstyrande genom en sinnrik konstruktion.

Konceptet med att effektivisera returtransporter kan ta innebära mycket märkliga lösningar, här en lösning från norra Sverige:

Boliden_Piggy_002.jpg

Jag har idag pratat med en kund hos oss som var inne och köpte lite reservdelar till sin gamla john deere traktor,han har tidigare jobbat som som reparatör till både vattenfall,Boliden,vägverket.Han påstod att en lastbil tillhörde John lundström den andra bilen Stig Nilsson(han började sin åkarbana som chaufför åt min morfar på 60-talet) båda från skelleftehamn.Bilarna gick med slig från Aitik till Rönnskärsverken med slig en resa på ca 45mil enkel väg.projektet startade efter att SJ hade aviserat en ganska kraftig prishöjning,vilken dom transportansvariga inte tyckte var riktigt befogad.Därför så kontaktdes några nägra gamla rävar och snart så fanns lösningen på problemet Han berättade även att dom hade monterat snabbkoppel för motorvärmning så dragbilen värmde den medåkande bilen med sitt kylsystem,så att det var bara att starta direkt när dom kom fram för lastning.En motor som har blivit nerkyld i -25 i 45 mil är inte direkt lättstartad,Ganska smart.Han påstod att bilarna gick i några år,tills scanian tog slut :mrgreen: och sedan var dom i ett lite bättre förhandlingsläge med SJ igen :lol: :?:
Senast redigerad av BURTRÄSKARN 16 okt 2009, 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Anders » 16 okt 2009, 21:38

Per Thomson skrev:OK, tack, då fick vi det klarlagt.

Boliden_Piggy_002.jpg

Fanns det inte ett reportage i ett gammalt nummer av Lastbilen angående de här transporterna? Tror att jag eventuellt kan ha det numret någonstans i gömmorna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav BURTRÄSKARN » 16 okt 2009, 22:29

Ja Anders det är mycket möjligt,jag lusläste själv Lastbilen när jag var yngre men minns inte att jag sett något om detta .allt som jag vet om det här har jag hört live idag från ganska säkra källor,jag frågar så fort någon nämner ordet lastbil ,alltid finns det någon liten episod:D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Per Thomson » 17 okt 2009, 11:22

Fin efterforskning Burträskarn :D
Mycket intressant det där med uppvärmning av den medåkande bilens motor.

Och Anders, om du hittar reportaget i Lastbilen så hör av dig :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack