Vissa tycks ha svårt att skilja på "Mitt" och "Ditt"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vissa tycks ha svårt att skilja på "Mitt" och "Ditt"

Inläggav S-V L44 » 28 sep 2009, 21:28

Läste följande artikel ifrån Danmark.

http://www.tv2fyn.dk/article/201242:Nyb ... t-fra-mark

Jag tror att jag också läste att en veteranlastbil försvann från Helsingborgstrakten för ett eller två år sedan.

Tyvärr kan man uppenbarligen inte lämna något utan ständig tillsyn numera.

Man kan ju tänka sig att det knycks utrustningsdetaljer ganska friskt från obevakade fordon, men hur vanligt är det egentligen att hela veteranfordon försvinner?

Vad är bästa sättet att skydda sina tillhörigheter? Elstängsel, koppla hela bilen till starkström, vakthundar, giftgas, skorpioner, giftormar, webkamera, ta in bilen i vardagsrummet, eller ..........................?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vissa tycks ha svårt att skilja på "Mitt" och "Ditt"

Inläggav Anders » 29 sep 2009, 12:06

Man får väl göra som i england där man hade stora problem med stölder ur bilar på parkeringen till ett stort köpcentrum. Man hyrde in två före detta Gurkha-soldater som patrullerade området, stölderna upphörde mer eller mindre omedelbart...

Nej, men allvarligt talat så är det nog svårt att göra något ordentligt åt problemet, speciellt som många kanske har sina bilar i garage långt bort. Men helt klart är det ett problem som är värt att uppmärksamma "i tid" så att säga.

Själv hade jag nog gått på S-V L44;s linje med starkström i elstängslet :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Ekenvik » 29 sep 2009, 21:35

Ja ....på tal om stöld.... På söndag kväll parkerade jag min Scania på garageuppfarten till mina föräldrars radhus. I dag tisdag skulle jag köra tillbaks den till sin parkering, satte i nyckeln och tryckte på knappen och den hoppade igång (som alltid), men sedan fick jag syn på tankmätaren som stod på noll.... märkligt tänkte jag, jag hade ju iaf halvtank sist. Gick runt till högersidan för att kolla tanken, får då se att tanklocket hänger på sidan, under tanken är det en stor pöl med diesel och så ligger det ett lock från en plastdunk i pölen. Någon/några hade alltså stulit diesel från den, och då mitt i ett radhusområde i centrala Borlänge. Ja vad ska man säga, kanske dags att skaffa vakthund till lastbilen :lol:
Användarvisningsbild
Ekenvik

Inläggav Böll » 29 sep 2009, 22:47

Gå in på Maskinisten.net och sök under dieselstölder,så ser du hur illa det är i entreprenad branschen,maskin ägare ställer 2 25liters dunkar brevid sina maskiner för de billigare än uppbrutna tanklock,detta är ju helt vansinnigt att de ska behöva va så här.. :evil:
Böll

Inläggav Anders Ason » 30 sep 2009, 07:48

Hörde talas om en annan metod för dieselstöld, skruvdragaremetoden: Någon/några personer tömde den mycket väl låsta tanken genom att borra upp två hål, föm. med en batteridriven skruvdragare. Först ett hål högt upp på tanken för luftning, sedan ett hål bottnen för urtappning. Hur skyddar man sig mot sådant?

Förm. måste det till rörelsesensorer som övervakar tankområdet.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 30 sep 2009, 20:50

Du är inne på rätt idé Anders, men så skall ju larmet tas emot av någon som skall ingripa och då återstår lite till att lösa :arrow: :evil:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 30 sep 2009, 21:08

Inte bara bränsle som är attraktivt. Hörde senast igår om ett åkeri i Stockholm som blivit av med ett helt ekipage. Scania dragbil med jumbotrailer. Själv har jag nu som maskinförare blivit drabbad några gånger, när både maskinen och sorteringsverket haft påhälsning. På senaste uppställningsplatsen fick jag bonden att röja bort en del sly där maskin står, och det verkar funka. Det blir betydligt bättre insyn från en passerande väg, så det blir inte lika enkelt. F.ö tycker jag att dom som stjäl kunde lämna en 50-lapp, som tröst för besväret dom ställer till.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack