Jag har några angenäma problem.
Jag har nämligen hittat på 2 st veteranare som är till salu till "rätt" pris. D.v.s rätt pris för resp säljare, jag har inte bjudit nåt än.
Det ena är en LBS140 -72:a dragbil med sovhytt, det andra en LS140 -73:a tippbil. Båda är körbara men inte bes sen 2003/2004.
Mitt första "problem" är att jag EGENTLIGEN vill ha en LBS140 med sovhytt att lägga en lastväxlarkrok på. Men LBS:en har bara 3,40 hjulbas, så den är lite kort. LS:en har 4,60 hb, och dessutom medföljer en bra krok. LS:en är ju betydligt enklare att få till. Hydraulik finns och rätt hjulbas med krok. LBS:en blir ju till att förlänga, och hydraul måste fixas.
Sunda förnuftet säger ju kör på LS:en, men jag är av nån anledning sååååå "förälskad" i sovhytt.
Mitt andra "problem" är att jag inte vet hur en så här gammal bil är att köra. Jag har en P92 87:a tipp/kranbil, och den kan man utan vidare åka 30-40 mil med utan att avlida. Men hur är en sån här gammal bil att åka med? Inte för att jag ska köra långkörningar hela tiden, men det kan ju vara bra ifall att....
Det tredje "problemet" är ju vad man ska bjuda. LBS:en är körbar och i ganska hyfsat skick. Jag hade väl tänkt max 35-40k för den.
LS:en är inte körbar för tillfället. Punkat fram däck, och ev bromsproblem är väl det man kan se direkt. Tippflaket är räddningsbart och hyfsat modern lastväxlarkrok i rätt längd medföljer. Jag tänkte bjuda max 50k för den.
Både skulle må bra av chassieblästring/lack, bromsgenomgång, hyttlack och så klart en amssa småfix. Plus så klart nya/bättre däck runt om.
Nån som har kloka ideer? Är jag ute och cyklar?
Stefan