LS140 kontra LBS140

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

LS140 kontra LBS140

Inläggav Stegu » 19 sep 2009, 20:14

Jag har några angenäma problem.

Jag har nämligen hittat på 2 st veteranare som är till salu till "rätt" pris. D.v.s rätt pris för resp säljare, jag har inte bjudit nåt än.
Det ena är en LBS140 -72:a dragbil med sovhytt, det andra en LS140 -73:a tippbil. Båda är körbara men inte bes sen 2003/2004.

Mitt första "problem" är att jag EGENTLIGEN vill ha en LBS140 med sovhytt att lägga en lastväxlarkrok på. Men LBS:en har bara 3,40 hjulbas, så den är lite kort. LS:en har 4,60 hb, och dessutom medföljer en bra krok. LS:en är ju betydligt enklare att få till. Hydraulik finns och rätt hjulbas med krok. LBS:en blir ju till att förlänga, och hydraul måste fixas.
Sunda förnuftet säger ju kör på LS:en, men jag är av nån anledning sååååå "förälskad" i sovhytt.

Mitt andra "problem" är att jag inte vet hur en så här gammal bil är att köra. Jag har en P92 87:a tipp/kranbil, och den kan man utan vidare åka 30-40 mil med utan att avlida. Men hur är en sån här gammal bil att åka med? Inte för att jag ska köra långkörningar hela tiden, men det kan ju vara bra ifall att....

Det tredje "problemet" är ju vad man ska bjuda. LBS:en är körbar och i ganska hyfsat skick. Jag hade väl tänkt max 35-40k för den.
LS:en är inte körbar för tillfället. Punkat fram däck, och ev bromsproblem är väl det man kan se direkt. Tippflaket är räddningsbart och hyfsat modern lastväxlarkrok i rätt längd medföljer. Jag tänkte bjuda max 50k för den.
Både skulle må bra av chassieblästring/lack, bromsgenomgång, hyttlack och så klart en amssa småfix. Plus så klart nya/bättre däck runt om.

Nån som har kloka ideer? Är jag ute och cyklar?

Stefan
Den som har mest prylar när han dör vinner
Användarvisningsbild
Stegu
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2008, 22:14
Ort: Järfälla

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Thomas Almen » 19 sep 2009, 21:14

Räcker det verkligen med 4,60 hjulbas på en LS för att göra lastväxlare?. Dom jag sett har haft 5,40, och då blir dom väldigt otympliga. Kolla vad som är genomförbart. Annars kan du st älla LS:en hos mig, så kan jag titta till den då och då....
Thomas Almen
 

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Lars-Gunnar » 20 sep 2009, 22:59

Sådana gamla bilar är riktiga bilar. Inget elektroniskt bjäfs. De har ju förarstol som fjädrar, kanske till och med är inställbar.

Du startar, värmer upp en stund, och sedan lägger du i växeln och rullar iväg när den är fit for fight. Den har ju hög och låg så de blir trevlig att köra. Ingen risk för att avlida inte.

Ja, du vill ha en sovhytt, men chassiet är för kort. Utan sovhytt chassiet har axelavstånd på 4,60. Om du inte nödvändigt vis vill ha ett lastväxlarflak så är väl valet lätt? Var det din mening från början att du skulle ha en bil för lastväxlarbruk? Tänkte du kunna använda den och köra containrar eller grus? Om du bara skall ha den för syns skull så är ju lastväxlaralternativet inget att ha men, det är ju du som avgör inte jag. :)

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav myrsloken » 21 sep 2009, 07:57

Så här ser min 140 ut. den är 5000/1320 i hjulbas. vilket är i kortaste laget, fick korta av min krok i frammänden för att det sulle gå.ett bra mått och kolla är centrum boggin till rulle/växlaren cirka 700mm om man vill kunna tippa flaket stabilt. flaket som ligger på är 6,5m. mycket andvändbar bil om man råkar sammla på apparater från förr.
Bilagor
1.JPG
1.JPG (68.57 KiB) Visad 13195 gånger
myrsloken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 06 jan 2008, 19:27
Ort: sunne

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Lars-Gunnar » 21 sep 2009, 21:31

Va ere fö Volvo du ha dä bak?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Böll » 23 sep 2009, 01:05

Hur korta du av kroken i framänden???du ska inte sälja pärlan, :D
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav myrsloken » 23 sep 2009, 12:07

Kapade av den i lämplig längd med rondellen sen får man spärra utskutet med nått lämpligt.
Till salu ? Nja, det finns nog ingen som kan betala det han värd. volvon som man ser nosen på säljer jag gärna , viking 4x4 8500mil 16000 +m eller byte nått roligt som en frisk hytt till ls 140 tex
myrsloken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 06 jan 2008, 19:27
Ort: sunne

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Klas Pettersson » 23 sep 2009, 14:20

Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Böll » 23 sep 2009, 15:00

Vet om en ls-141 som varit mjölkbil,endast 46000 mil,gått i uppland,kan inte bli mer rostfri än den,har bjudit gubben 95000 för den,dyrt??vet ej,ja vill inte laga rost mer,sen sitter de ju pumpar,mm färdigt på den,men gubben e så jädrans envis,tycker den står bra där den står,står såklart inomhus,sitter kvar tank ,mm men ja tror tyvärr inte ja får köpt loss den,,,,,,,,,,,va de du Myrsloken som köpte Bosses ls-140,såg ett par ls när ja passera Sunne i somras,tror de va hemma hos dig... :D
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav myrsloken » 24 sep 2009, 16:03

Det var nog mina snuttebilar som du såg då varav en är bosses gammla, vikingen är den på blocket.
instämmer om rost har bytt större delen av golvet i den 140:in på bilden inte så kul.
myrsloken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 06 jan 2008, 19:27
Ort: sunne

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Böll » 24 sep 2009, 22:20

Va bra,då vet ja ju var de bor en märkes kollega,kaffe e gott :D
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Thore Nilsson » 27 sep 2009, 16:48

myrsloken skrev:Så här ser min 140 ut. den är 5000/1320 i hjulbas. vilket är i kortaste laget, fick korta av min krok i frammänden för att det sulle gå.ett bra mått och kolla är centrum boggin till rulle/växlaren cirka 700mm om man vill kunna tippa flaket stabilt. flaket som ligger på är 6,5m. mycket andvändbar bil om man råkar sammla på apparater från förr.

Hej har också en Ls 141 som jag ska lägga på en lastväxlare har samma hjulbas 5000 1320 .Mått mellan hytt och ramände är5,60m
hoppas det räcker till .Behöver man inte någon grind mellan hytt och krok inför en besiktnig.Vad har du för växlare?
MVH Thore Nilsson
Thore Nilsson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav cm_larsson » 27 sep 2009, 22:13

Hej!
Många krokbilar det verkar bli här!
Jag har en en LS140 som jag ska lägga på en krok på, men jag tänkte ha laxolås imellan så man inte förstör "veteranvärdet".
Min bil har 5,40 i hjulbas och det tycker jag verkar vara i lagom. Har även en 142a med krok som har 4,60 i hjulbas. Måttet mellan hytten och drivaxeln är exakt samma på dessa bilar!
Och med ett flak som är runt 6m långt så ska nog N-värdet bli ganska så på mitten hoppas jag!
Måste ju bli svårt att få framaxeltryck på kortare bilar eller?
Det är ju redan från början svårare att få upp trycket på en torpedare!

Synpunker?

Annars så om ramen är för kort så är det ju ingen omölighet att förlänga den!

//Magnus
cm_larsson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 apr 2009, 21:50

Re: LS140 kontra LBS140

Inläggav Daniel.G » 05 nov 2009, 20:39

Hej! även jag har precis dessa tankar om ls 140/141 med lastväxlare :D Men det verkar ju vara ganska glest med objekt :( Ni som har börjat,eller ska börja med dessa projekt kan väl lägga ut lite bilder på era ls -bilar.Själv har jag en Volvo F10-78 2-axl tippbil med kranhylsa som jag kan tänka mej att byta bort mot en ls 140/141 :) :)
Daniel.G
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 apr 2009, 22:45


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster