Tips inför besiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tips inför besiktning

Inläggav Markus Johansson » 16 sep 2009, 20:01

Hej! Jag heter Markus och är ny här på forumet :wink:
Har tänkt att lite smått renovera min fars volvo n86:a från 66, har lite funderingar inför en ev. besiktning...
Bilen besiktigades sista gången 1989 och min far köpte den året därefter, dock har vi bara använt bilen hemma på gården, har kanske gått 100 mil på cirka 17 år. Skicket är ganska bra i mitt tycke, så det jag tänkt göra med den är att byta en lufttank, laga lite smårost runt dörrarna och fixa så att diverse lampor fungerar :) När det gäller rost så finns det enbart lite ytrost på vissa småställen, balkar å ramar undertill är fräscha :) Undrar lite vad man kan tänka på att kolla igenom inför en besiktning? Givetvis är väl kraven på en veteran inte alls som på nyare bilar? Hur är det med avgaskrav å bromskrav igentligen?

/Markus
Markus Johansson

Re: Tips inför besiktning

Inläggav Anders » 16 sep 2009, 20:39

Har egentligen inte någon erfarehet av det här, men när vi besiktade Vikingen(hade gått 3300 mil då) klagade besiktningsmannen på att bromsarna tog för bra :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Markus Johansson » 17 sep 2009, 13:05

Jo, vi har ju bara haft våran n86 till att köra gruslass på små skogsvägar, har nästan aldrig behövt använda bromsen :) Vad jag tycker så tar dem stenhårt men vet inte vad som händer när man kör landsväg...
Markus Johansson

Inläggav 135:an » 18 sep 2009, 17:00

Hej. lägg på 4 ton på flaket duscha på lätt med perstorps ättika. :idea: Så har du jämna bromsar :D . I övrigt så är dom bara glada när en kommer med veteranfordon.
135:an

Inläggav Markus Johansson » 19 sep 2009, 14:53

135:an skrev: I övrigt så är dom bara glada när en kommer med veteranfordon.

Jo det hade jag gillat i alla fall :D
Markus Johansson

Inläggav Anders Ason » 19 sep 2009, 15:38

Bromsarna går nödtorftigt att prova på en bilfri grusväg (och utan lass) då de här gamla bilarna inte har någon "effektiv bromsanordning", d v s ABS. Bromsa snabbt, (bromsen i botten) vid en lämplig hastighet om 10-30 km/tim (prova) så att alla hjulen låser sig. Släpp bromsen snabbt och försök att stanna innan bakhjulen går över framhjulens bromsspår. Gå sedan ut och beundra dina fina bromsar som givetvis markerar i vägen att axlarnas hjul sätter ann och slutar precis lika. På en tom bil skiljer sig fram och bakaxel då den största bromsverkan sker fram, p g a motorn och växellådas vikt m m och rörelseenergin som flyttar tyngdpunkten framåt. Har du någon som kan stå bredvid o kolla under "bromsprovet" är det ju ändå bättre.

På en bil med stödaxel blir det knepigare då metoden inte funkar med denna nere. Eftersom den på en veteranbil nästan alltid hänger där passiv så kan man ju lägga på ett lass och köra en bit, bromsgympa och väcka upp axelns bromsar. Alternativt köra med den nere då och då, oavsett det behövas för last eller ej.

Om tryckluftbromsar med fjäder behöver du nog inte prova parkeringsbromsen. Om du har parkeringsbromsar med någon form av egna backar kan du göra som ovan men med lägre hastighet 10-20 km/tim, dra åt o se om du får stopp på bilen. Kan du bromsa så att båda hjulen låser sig (bör vara så eftersom bilen även ska stå kvar med last helst!) ser du ju också om de tar på båda.

Det finns kanske invändningar mot det jag skriver men jag har provat.

Bromsfel är nog den kategori fel som dominerar helt, oavsett vilken årsmodell det handlar om på tunga bilar.

Det är onödigt att åka till Bilprovningen med trasiga lampor och ingen varningstriangel (blir i f s enbart ett påpekande). Konstigt nog så ingår inte kontroll av att det finns en reflexväst med i bilen (lag!). (Hur många veteranlastbilar (eller lastbilsreggade personbilar) har en väst med sig?) Polisen på vägen kan dock anmärka om den saknas.

Kan också nämna att jag alltid blir mycket trevligt och proffsigt bemött av Bilprovningens personal.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Markus Johansson » 19 sep 2009, 23:48

Okej, tack för tippsen! Som sagt är lite ny på just veteranfronten... Dagens lastbilar kör jag ju i vanliga fall så med de är det ingen fara :wink:
Markus Johansson

Återgå till Allmänt Veteransnack