Nya länkar med stort och gott

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Nya länkar med stort och gott

Inläggav Anders » 09 sep 2009, 20:26

Jag gör som Lars-Gunnar och lägger in ett par av mina Favoriter.

1. Stubbrytaren byggd på en Scania-Vabis från 1920-talet.
2. Timmerlassen var inte mycket mindre för 50 år sedan. Den här LT75;an fick nog slita!
3. Treaxlade rundnosar är bra fina att vila blicken på!
4. Två Regenter en vinterdag.
5. En Scania-Vabis 335(?) från andra hälften av 30-talet. Undrar varför den har enkelmontage bak bara? Ser ut att ha den äldre, enklare typen av gälar på huven, men det nyare lyktarrangemanget.
6. Alldeles ny LV12X sopbil.
7. Thornycroft och Tidaholm. Måste ha varit under svåra förhållanden de arbetade med kraftverksbygget på 30-talet!
8. Treaxlig rundnos
9. Autocar dragbil, alltid intressant med militära surplusfordon.
10. Scania-Vabis typ 380 eller 390 eller vad den nu kan ha kallats, en treaxlig Scania från första hälften av 40-talet. Tänk om det funnits en sån här Scania bevarad!
11. Treaxlig L10.
12. Bilar på väg till skrot? Obs. "Knuffen" i bakgrunden! Äldre Volvo ur LV80-serien?
13. Gammal favorit, redigt mönster fram på LS60;an!
14. Äldre Scania-Vabis med hästskokylare, Lite väl tung körning för den bilen kanske? Har ingen som helst aning om vad det är för grävmaskin, ser inte ut att vara något av de vanligare fabrikaten som Menck, B-E/R-B, Marion etc. Väldigt speciellt utförande på slängskopan dock.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 09 sep 2009, 21:26

Lars-Gunnar tyckte, med all rätt, att vi Jämtar verkade generösa vid bilhandel. Sanningen är väl snarast att åkarna fick se till att ha rejäla grejer, med tanke på vägnätet och köruppdragen. Om man för övrigt tittar noga på Werner Perssons 75:a, så ser man att det var varken är en Super, eller en tandem. Fast det stämmer nog att han var först, och det kunde nog behövas över Vänsjöberget, när dom skulle till Iggesund. Minns jag rätt så hade han flera bilar ihop med en kompanjon, och att åkeriet upphörde nån gång på sena 70-talet. Han var iallafall med i första kullen hedersmedlemmar som åkeriföreningen i Jämtland utsåg i samband med 50 årsjubileet 1989. P.O Jonsson, som står vid sin Rundnosboggie, var en händig karl, vilket gick i arv till hans 3 söner. En av dom byggde en separatlastare på en Titan TipTop, med Henschel bakända, samt hissbar kranhytt, en annan konstruerade en verkstadsvagn för skogsentrepenörer. Vagnparken vid kraftverksbyggena bestod väl mest av utländska bilar för de tyngre uppgifterna, för svenska tillverkare hade väl inget att erbjuda. Grävmaskin med slängskopa ser ut att vara den legendariska Marion, som jag tror var med vid såväl Krångede, Gammalänge som Stadsforsen.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 10 sep 2009, 23:51

Tack ni båda för ert engagemang. Mycket intressant.

Jag kan inte se att maskinen med slängskopan var en Marion då den kom senare och var ju stor som ett större hus. Jag tror grävmaskinen var Bucyrus-Erie Modell 51B som var en mycket stor bandgående grävmaskin på 30 talet med stor kapacitet. Marion förflyttade sig ju medelst hävarmar på sidorna och måste då ha platt underlag och gott om plats. Den fanns i Skellefteälven och dikade ur älven på 1960-talet.

Det ligger mycket i vad Thomas säger. Vägnätet av rj inte så bärkraftigt så därför var man tvungen att ha boggiebilar som jämnade ut axeltrycket. Att komma ihåg är ju att det var riksvägarna som byggdes om och förstärktes först och vägarna i inlandet fick vänta lite till. Kanske de annars nöjt sig med en Volvo Viking 2-axlig.

Det är idag 18 mil från Östersund till Sundsvall. Skulle men med gods så ville man ju ta så mycket man kunde för bästa ekonomi.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 11 sep 2009, 00:09

Menar du den Marion 7400 som vattenfall hade Lars-Gunnar?
Annars byggde ju Marion alla tänkbara varianter, från små larvburna till de största Walking Draglines(finns inget ord på svenska för det vad jag vet).
Den här ser inte ut att vara varken Bucyrus eller Marion, har börjat fundera på om det kan vara en DEMAG från mitten av 30-talet. Storleks och utseendemässigt skulle det kunna passa in med en DEMAG E31 från mitten av 30-talet.

Nu blev det hela ju lite smått OT :oops:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » 11 sep 2009, 00:13

Menar du den Marion 7400 som vattenfall hade Lars-Gunnar?
Annars byggde ju Marion alla tänkbara varianter, från små larvburna till de största Walking Draglines(finns inget ord på svenska för det vad jag vet).
Den här ser inte ut att vara varken Bucyrus eller Marion, har börjat fundera på om det kan vara en DEMAG från mitten av 30-talet. Storleks och utseendemässigt skulle det kunna passa in med en DEMAG E31 från mitten av 30-talet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav johnny013 » 11 sep 2009, 11:49

Australisk länk: Lägger den här kanske inte rätt ställe men det är en länk till en australiensisk sida .Ett tips kolla på sidan om Afrikanska bilar .Mycket lattjo vägskyltar.
http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... g/2008/05/

Johnny :lol:
johnny013

Inläggav Lars-Gunnar » 11 sep 2009, 23:09

BigLorry är en fantastisk blogg som jag känt till länge. Den innehåller allt om lastbilar med kommentarer. Bara på Volvo finns över 400 resultat .

Det tar evigheters evigheter att gå igenom allt om man är petnoga och vill läsa alla kommentarer.

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 12 sep 2009, 21:44

Anders skrev:Menar du den Marion 7400 som vattenfall hade Lars-Gunnar?

Anders

Ja, Marion 7400 var den lingrävare som var uppe och muddrade i Skellefteälven. En enorm maskin för en 10-åring men även för vuxna tror jag då denna maskin inte var var mans egendom. Ja, det kunde ju också vara en Demag eller Menck.

Back to topic!
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 14 sep 2009, 22:55

Jag har inte varit särskilt flitig här på sistone så jag försöker gottgöra detta med denna bild.

Boliden_035_1.jpg
Boliden_035_1.jpg (46.82 KiB) Visad 14039 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 14 sep 2009, 23:38

För den som vill kan samma maskin besådas på tuben i form av ett lokaltvreportage. Råkade se det en gång och det kan ju vara intressant kanske? Reportern har (som vanligt) inte helt rätt i det som han säger, men det är väl som vanligt.
http://www.youtube.com/watch?v=NQuMjxQZ6i8

För att det inte ska bli alldeles tvärOT så får man väl bjuda på något ovanligt, här i form av ett tämligen ovanligt märke, eller är det någon som stött på en Rotinoff Super Atlantic?
http://www.youtube.com/watch?v=WSR_h0noSc0

Om man fortsätter med bilar som, om inte okända, men i alla fall mindre kända här. En snutt från någon träff i Tjeckien 2003. Ett par härliga gamla Tatra 111:or bla. De luftkylda V12:orna låter härligt!
http://www.youtube.com/watch?v=NJzSzYUX8Qc

Sist, men inte minst; En Pacific M26, en Scammel, och en DAF som drar ett ånglok på trailer. Pacificen hade en Hall&Scott 26 liters bensinmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=lVLmNkqeyM0

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 15 sep 2009, 07:21

Funderade på vad man har en Rotinoff Super Atlantic till? En jätte med ett litet tält som lastutrymme :)

In mitten av 90-talet reste jag i jobbet till Czech Republic och var där även privat. Vid ett tillfälle råkade jag hamna mitt i en terrängträff med mängder av terrängfordon av olika slag. Det mesta var ryskt men det fanns även en del annat som Tatra o s v.
På många fordon vajade den amerikanska flaggan av någon anledning, men varje försök att prata med deltagarna misslyckades då jag varken kunde tjeckiska eller ryska och har en mycket skral tyska. Märkligast att se i terrängen var nog de stora tatrorna med sina pendelaxelkonstruktioner.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav johnny013 » 15 sep 2009, 08:27

http://www.ccmv.fotopic.net/p25891316.html Här finns en bild på vad man nyttjar denna monstruösa bil till .
Johnny :?
johnny013

Inläggav Anders Ason » 15 sep 2009, 09:01

Tack, intressant.

(ursäkta att jag pillade lite i din länk, saknades lite för att den skulle fungera)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 15 sep 2009, 13:26

För den som är intresserad av engelska stridsvagnsdragare finns det lite mera att läsa om på den här adressen.
Och på Big Lorry Blog fanns det en gammal broschyr publicerad. Inte illa med bilar från 50-talet som var byggda för 300 tons tågvikt.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 15 sep 2009, 20:42

Per Thomson skrev:Jag har inte varit särskilt flitig här på sistone så jag försöker gottgöra detta med denna bild.

Boliden_035_1.jpg

Jaa, så såg den ut. Tack Per! Den användes för att raka bort matjord och underliggande lager och blottlägga malm bland annat liksom att muddra i älvarna. Nu står den i Aitik och rostar.
Den största lingrävare någonsin var Ruston Bycyrus Erie "Big Muskie" vars slängskopa rymde en Cat D9 med bred marginal och vägde 35 ton. Skopan står nu staty någonstans i USA.

Link på stillbilder: http://www.youtube.com/watch?v=lWjA6XJ_9P8

Lars-Gunnar

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack