Gamla bärgningsbilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gamla bärgningsbilar?

Inläggav Fredrik Klint » 14 aug 2009, 12:47

Hejsan!
Finns det någon av forumets medlemmar som minns någon gammal bärgningsbil från sin barndom och/eller på senare tid?
Och som vill bidra med ett reg-nr kanske, och kort beskrivning av fordonet. (Räcker med märket om man ska försöka forska reda på mer info.)
Anledningen till frågan är att jag är intresserad av bärgare och håller på med ett eget register över svenskregistrerade bärgare, både äldre och nyare.

Det spelar ingen roll om det gälller en liten garagebärgare eller en tungbärgare, allt är av intresse. :D

Jag känner givetvis till Roger Larssons trevliga hemsida "Ola By" (se länken). Vi har hjälpt varann med både bilder och fakta om äldre bärgare.
http://www.tow.se/oldcar/s50ind.htm
Om någon inte sett den rekommenderas ett besök, här finns en hel del trevliga bilder!

Jag kan också nämna att jag besökt Länsstyrelsen i Stockholm många gånger och snart gått igenom alla papper på lastbilar i A- och B-län 1942-72 för att leta efter just bärgningsfordon. (Är man galen eller?) :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: Gamla bärgningsbilar?

Inläggav Stellan » 14 aug 2009, 15:37

Rikstvåans service i Uddevalla har en bok som handlar om en bärgningsfirmas tillkomst och utveckling:
http://www.stenvalls.com/shop/show_prod ... 10%26y%3D9

Man behöver inte vara tokig för att hålla på med det här, men det underlättar :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 14 aug 2009, 20:13

Jag har ett enda minne av en bärgare från min barndom. Tiden torde vara 1957-58.

En timmerbil (S-V) hade kört av vägen i en krokig backe och rullat/rasat ner för en djup ravin. Förare och hjälplastaren klarade sig då hytten nära nog inte trycktes ihop. Bärgare tillkallades från Umeå och det var en S-V med 4-hjulsdrift och det behövdes då den måste ta sig uppför en brant sluttning för att kunna bärga. Bäörgningen gick bra men inte var brandkåren där och sanerade. Bilen tillhörde ett sågverk som var anlagd kort utanför byn jag bodde i. Bilen blev skrot och en ny Scania-Vabis 75 med timmergriå och släp inköptes.

Vad firman hette kom jag inte igåg, ej heller något nummer. Man var ju inte intresserad av detta. Om du kontaktar Umeå bärgning så kanske de har uppgifterna. Jag antar att de skrev upp varje uppdrag. Det är ju så länge sedan så den firma som utförde denna bärgning har nog gått upp i rök.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav scanreo » 24 aug 2009, 21:46

Hej
Jeg har 2 gamle bjærgningsvogne en scania L 50 og en Reo M 62. Scaniaen er fra 1971 og har kørt ved FALCK i danmark fra 1971 til 1982. der kom den til en skole hvor man uddanner reddere.
Reoen har kørt i det danske forsvar fra 1952 til 1997 fra ca. 1970 som bjærgningsvogn ved hærens parkområde i Hjøring.
Se alle mine biler på http://www.scanreo.dk
Hilsen Martin
scanreo

Inläggav Per Thomson » 25 aug 2009, 22:36

Tack för det tipset Martin - jag måste återvända till denna sida och se mer noggrant en annan kväll med mer tid :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack