Värdera bultar från förr

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Värdera bultar från förr

Inläggav Häggblad » 17 aug 2009, 19:58

Jag och mina polare har kommit över ett rejält parti bult, mest UNC/UNF/Withworth och håller som bäst på att sortera in dessa i ett gammalt Wasabrödsskåp som vi byggt hyllor i. Det handlar om ca 10ton skulle jag tro.

Vi är inte direkt ute efter att sälja i detta forum, utan snarare fråga vad ett rättvist kilopris skulle vara? -Utgå ifrån att bulten i en del fall kan vara lagringsskadad, dvs fukt har gjort den ytrostig. Vilken brytpunkt ska man använda sig av? -Vi har massor med småbult och mutter som om man använder sig av samma kilopris som för stora bultar inte inbringar många kronor. Vi vill jy trots allt bara vara självförsörjande och samtidigt ha ett för alla rättvist pris när vi får frågan.

Är jag helt ute och cyklar om jag vill ha samma kilopris för min tumbult, som jag själv för betalar för millimeterbult på byggvaruhuset?

/Magnus
bult_01.jpg
bult_01.jpg (77.02 KiB) Visad 3118 gånger

bult_02.jpg
bult_02.jpg (110.21 KiB) Visad 3118 gånger
Bilagor
bult_03.jpg
bult_03.jpg (91.43 KiB) Visad 3118 gånger
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Re: Värdera bultar från förr

Inläggav Per Thomson » 18 aug 2009, 13:11

Nej, jag tycker inte att du är "ute och cyklar" om du begär samma pris. Det är ju också bra att veta för oss här på forumet var sådant finns. Kanske du skulle kunna ordna några katalogsidor med bild och måttförteckningar i pdf-format som jag kan ordna in på forumet. Många "veteranrävar" förfasar sig över att småskruv med krysspår används vid renoveringar av fordon som inte hade sådana. Kanske du kan ypplysa i förväg vilka typer av karosseriskruv med rakspår som ni har :?:

Kul med bilderna!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack