Hank Pictures (måste ses!)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hank Pictures (måste ses!)

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jul 2009, 23:22

Hanks Pictures 28 sidor om timmerkörning förr. Se 1947 International KB8, 1940 Ford, 1944 3 tons Ford, 1952 Ford F-8, 1953 GMC, White, 1949 Federal och dessa jättelass de tog med tvivelaktig lastsäkring. För att bläddra klicka på siffrorna längst ner.
http://www.hankstruckpictures.com/forum ... pic=4549.0

Läs ovanför fotona så får du se vilket märke det är. REO och Studebaker nämns bland.annat. Notera den 3-axliga tandemdrivna Whiten som verkar vara en rejäl lastbil för hårda tag. Volvo skulle ha behållit den så hade de haft en grusbil att sälja, men det hade väl inte de Amerikanska myndigheterna gått med på. Bilarna var motorsvaga, bensindrivna men tog stora lass. De hade väl en huvudxäkellåda och en fördelningsväxellåda som manyvererades via 2 växelspakar som Scania. Lågt växlad var de nog starka för att dra de lass de tog. Man kan fundera, jättelassen var det timmer som var lättare än till exempel cederträd? Men inget timmer är ju lätt i verkligheten om det så gäller timmer eller gran. Nog får man slita för att lyfta i ena ändan med lyftkrok. Vi har alltid kört i 4-5 meters längder. I USA kör de helstam men jag tror de har börjat gå över till kortare virke. Det behövs så stora maskiner att hantera helstam.

Ta god tid på er!
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Hank Pictures (måste ses!)

Inläggav Per Thomson » 19 aug 2009, 11:17

Första inlägget fotot till vänster tilltalar mig mest, tandemdriven IH med bensinmotor på under 6 liter samt boggiesläp som förmodligen vinschas upp inför tomresan (plåtrampen bakom bilens sista axel). Observera att inga stakar förekommer men däremot kedjor efter ett visst buntningsmönster. Klicka på bilden och se den förstorad!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 19 aug 2009, 21:47

Per Thomson skrev:Första inlägget fotot till vänster tilltalar mig mest, tandemdriven IH med bensinmotor på under 6 liter samt boggiesläp som förmodligen vinschas upp inför tomresan (plåtrampen bakom bilens sista axel). Observera att inga stakar förekommer men däremot kedjor efter ett visst buntningsmönster. Klicka på bilden och se den förstorad!

Ja, du är observant. Verkar som om det är kättingar "våningsvis" som håller samman stockarna.

Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 22 aug 2009, 23:09

Lars-Gunnar skrev:
Per Thomson skrev:Första inlägget fotot till vänster tilltalar mig mest, tandemdriven IH med bensinmotor på under 6 liter samt boggiesläp som förmodligen vinschas upp inför tomresan (plåtrampen bakom bilens sista axel). Observera att inga stakar förekommer men däremot kedjor efter ett visst buntningsmönster. Klicka på bilden och se den förstorad!

Ja, du är observant. Verkar som om det är kättingar "våningsvis" som håller samman stockarna.

Det där med att fläta samman timmerstockarna det det gjorde man väl även här hemma i sverige när dom körde med häst i timmerskogen.Jag tror att varken fram eller bakstötting brukade ha några horn,att tala om så då (björnade man ihop lassen ) Har sett på några gamla bilder på förfäder som körde enorma lass på isade spår på det viset med häst.Men nu kanske jag kom av spåret? :D :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Återgå till Allmänt Veteransnack