Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Per Thomson skrev:Jag tror inte att en HJUL och DÄCKverkstad behövs här på forumet - det skulle nog bli en "alltför liten verkstad". Men jag förstår att detta med olika typer av dimensioner kan vara förvillande för många "nyveteraner" och då är det vår plikt att klara ut detta. Om vi så gör det här i denna kategori eller under någon verkstadskategori spelar inte så stor roll. Utnyttja sökfunktionen så kommer det lätt fram vad som sagts tidigare.
Utöver vad som herrstina skriver kompletterar jag med följande "kom ihåg" sammanfattning:
Slang jämfört med slanglösa däck:
Före 1970-talet gällde däck med slang, (i andra världsdelar kan de förekomma de fortfarande).
Den vanligaste dimensionen på de tyngsta fordonen under 1960-talet var 11.00x(R)20.
11.00 står för däckets bredd och 20 står för fälgens diameter.
Den slanglösa ersättaren till denna dimension blev 11.00xR22.5, ett hjul med samma diameter och även däcksbredd men med en större fälgdiameter. Den nya slanglösa typen vann sitt intåg främst genom att den skulle ha lägre rullmotstånd och därmed spara bränsle. Om man ställer ett hjul av vardera typen intill varandra ser man att det är betydligt men gummi på den gamla typen av hjul.
Man skall också ta reda på biltillverkarens specifikation för däck och hjuldimension. Men man måste också veta att det var mycket vanligt att bilarna förr beställdes med en större dimension än som var standard. T ex en Volvo Viking uppgavs ha 9.00x20 medan denna modell ofta försågs med 10.00x20, i vart fall de senare årsmodellerna. När Scania-Vabis L76 introducerades 1963 var standardspecifikationen 10.00x20 men de flesta valde att beställa den med 11.00x20.
Anders Ason skrev:Första bekymret är ju att få bort hjulen (muttrarna), sedan kommer vi till däcken! Knep? (särskilda verktyg a la momentförstärkare?)
Hur var det möjligt att stå på vägen och byta hjul förr?
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster