Hej!
Detta är Bröderna Forslunds Skellefteå, timmerlastare som är hydrauliskt driven och sitter bak på flaksidan. Den var rödmålad. Den är i sin tur förbunden med ett runt rör från aggregatet till strax bakom hytten. Lastarmarna som var förlängningsbara ligger an mot framstammen och vilar på första banken vid transport. Som synes bildar banken bokstaven "M" i nedfällt läge. Vid lastning "fästades" armarna på bommen och fälldes de längsta stöttorna bakåt medan de korta stod upprätt och så lade man på timmerstockar på lyftarmarna som fram var lätt böjda. När man sedan hade fyllt upp till "knät", reste man upp stöttorna till full höjd. Samtidigt förlängdes lastarmarna så att de skulle nå över stöttans topp.
Den som är observant ser att aggregatetets hydraulkolv inte är riktigt infälld. Detta sker när lastarmarna når moder jord. Man kan också se att det sitter två öglor där vattenstrålen är. Dessa är för om man måste ha aggregatet på andra sidan. Då måste man vända på lyftanordningen. Jag har hjälpt min far ta loss denna tingest och den vägde faktiskt inte så farligt mycket eller så lyfte jag i den smala delen som var lättast. Detta aggregat var det bästa man kunde få, baklastarna undantagna. Hjälplastare krävdes man annars var det driftsäkert och snabblastande. Handgasen måste ju vara utdragen tills motorn hade rätt varvtal. Om jag var med satt jag och gasade på förarplatsen vilket var mer effektivt och bränslebesparande.
Grabben som spolar bilen (en Volvo Viking Turbo av 1962-års modell med svarta skärmar och Volvogrön huv och hytt och extralampor för plogning) är den som laddat upp detta foto.