Det var söndag över middag, på en sommardag. Vi kjörte ind på rasten, inte så långt från Berlin. Vi var nogle danska kompisar, nogle skulle vidare imot mellanösten och andre kanske til Gräkenland å då var der os, då bara kjörde transit, for åke ind i Hof, tilsammans med nogle svenska kompisar från Kontinent Transport och Gert Ohlsson, samt et bil & släp från Varbergs Biltransport.
Vi skal alla ihop have lunch, så vi öppner kylskåp å börjar äta. Snart kommer flera och flere familjer i deres Trabant, dom kjörer såondagstur i den bil, som dom alla har ventat över 10 år på at öpnå tilladelse til å kjöpa. Familjerna stimler intrasserade sammen, för å titta på de nordiska lastvagnar, med plysinredning och annat, - hur man kann have kylskåp på sidan av en lastvagn å hvad vi äter av mat, . . ..det glemmer jag aldrig, stakkels folk, tänker man, så jag drar ut en par glass från fryseran i kylskåpet å giver til et par pojker. Dom fatter inte, hur man kann have kyl och frysskåp på bilen igjenn.
Vi havde liknande många upplevelsar i denna perioden, hver gång vi kjörte igjenneom DDR,- f.eks. om vi kjörde Carlsberg / Tuborg dåseöl til dom store Aldicentraler, då händte det ochså vi kjörte til vestberlin. Et helvede igjennom alt det kontrol, först på Helmstedt gräns från vesttyskland å då igjen, da vi ankom vestberlin. Om man checker retur igjen, från vestberlin och vestlig retning imot Hamburg, då noterar DDR tullen präcis avgång från vestberlin, å dom vet någonlunde hvilken tid man vil ankomme på Helmsted igjen. Men denna dagen var jag en liten trät och skulle först laste igjen nästa dag, ergo kjörde jag in på en P-plåts å tog et napp i sovhytten på 3 timer.
På tiden jag ankom til Helmsted gräns igjen, då skulle jag i förhör, hvad jag havde företaget mig i alla dom timer, . . . . . . hmmmm, komplet idioter tänkte jag,¨for man inte sova liten på turen ???
Om man stannade ud på kvällen och ville sova, då var det forbudt at stanna och sova utan positionsljus på hela ekipagen, å motoren för inte arbejde,- ellers kommer två polismen och knacker på dören, . . . .
/Skandinaven

- intertank intershop.jpg (100.2 KiB) Visad 33393 gånger