Moderator: Anders Ason
Per Thomson skrev:Ja Stellan, du har rätt, en viss tid före 68 (invasionen i Teckoslovakien i augusti) var de även Tjeckiska gränspolisen lite sjuka i huvudet men ett halvår innan blev de till och med lite vänliga och ställde en och annan fråga om hur det var att leva i Skandinavien. Det var väldigt tydligt att något var på gång.
Vid min sista resa innan sovjet-ockupaktionen av Tjeckoslovakien skulle jag lasta i staden Ostrava och ta återväg med den då nya färjeförbindelsen Svinoyustsheviche (ursäkta stavning) i Polen till Ystad. Väl lastad och lämnad Teckoslovakien nekades jag att komma in i Polen. Efter en halv dags förhandlande förstod jag att något större var i antågande, jag skulle hindras att se förstärkningarna på den polska sidan innan invasionen skulle ske någon dag senare.
Det blev att skaffa nya transitdokument för att åter fara genom Tjeckoslovakien, nu med transitgods (från vilket land?) och DDR med en omväg på nära 500 km.
Jag har flera av sådana här "tok-historier" i minne men jag glömmer dom inte, på nått vis borde nuvarande statsvetare och politiker bringas i insikt hur det verkligen förhöll sig alldeles i närhet av vårt oskuldsfulla Skandinavien. Hade de förstått eller insett historien hade nog mycket varit annorlunda idag.
Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst