Thomas Almen skrev:Gick det inte nåt liknande ekipage med syra mellan Skellefteå och Ö-vik? Minns nåt reportage i Trailer där chaufförerna gärna vela haft konstruktörens huvud på ett fat. Vägegenskaperna var tydligen vidriga, inte minst vad gällde fjädringen.
Jodå det gjorde det, eller liknande är synd att säga, det var just den lösningen med en kort mellantrailer som vi ville komma ifrån. Det fanns även ett sådant ekipage i Helsingborg. Till saken hör att åkaren i Skellefteå hade en starkt lutande infart till åkeriområdet, utfarten därifrån ledde omedelbart över en järnvägskorsning, föraren tänkte inte på att nivåutjämningen mellan de bakre två axlarna inte klarade den starka lutningen, vilket medförde att den sista axeln som var av typ medspårande tog över kommandot och mejade ned järnvägsövergångens signalanordning. Naturligtvis var det konstruktörens fel tyckte såväl åkaren som chauffören. Det var mitt huvud de ville ha på ett fat, yttrandet vågade de naturligtvis inte klämma fram medan jag var kvar på Boliden.
Det skulle vara roligt om någon kunde visa mig den artikeln i Trailer, har aldrig sett den själv.
För övrigt var denna trailer försedd med dubbla tankutrymmen för transport av kemikalier både tur och retur. Det ersatte ett tidigare bil+släp ekipage med hela 6 tankutrymmen, med trailerkombinatioen behdes endast 3 tankar vilket gav en mycket lättare konstruktion och därmed större lastförmåga. De särskilda ADR-godkända ventiler som behövdes var mycket dyra och kunde reduceras till halva antalet medförande en besparing bara de på ca 300 000 kr, mycket pengar då.