kranholkar

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

kranholkar

Inläggav tanaka » 17 mar 2012, 09:15

Tänkte sätta en gammal jonsered timmerkran på min 141a 1978. Är i behov av kranfästet (holkar).
Har kranen men saknar något att hänga den i.
tanaka

Re: kranholkar

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 10:12

Bred eller smal konsoll?.
Thomas Almen

Inläggav tanaka » 17 mar 2012, 11:29

Vilken bredd är det på smal resp bred konsol?
Är en glad nybörjare på kranar därav frågan :oops:
tanaka

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 11:47

Mja, det finns väl 920 mm., eller 1080 mm. Scania kan också vara 870 mm. Har du ett tippflak på bilen är det förmodligen den bredare varianten.
Thomas Almen

Inläggav tanaka » 17 mar 2012, 12:16

Är en grusbil!
Får väl mäta och se.
Har du nån bild hur dessa ser ut?
tanaka

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 14:42

Sitter det hylsor på bilen?. Isåfall är det nog breda modellen. Finns det konsoll på kran?. Mät innermåttet!.
Thomas Almen

Inläggav tanaka » 17 mar 2012, 15:36

Sitter inga hylsor på den utan det är 1 av grejerna jag måste montera. Kranen ligger under snön men han jag köpt av påstår att det är minsta eller mellersta konsolen. Om jag nu förstått rätt så kanske jag åker på att byta konsol för att få den att gå utanför tippramen där "holkaran skall monteras? :(
tanaka

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 15:48

Ja, risken är uppenbar. Enklast är att du får tag i rätt konsoll, å köper lösa hylsor som du trär på konsollen. Sen har du måttet klart för montering i flaket.Så gjorde jag på en bil jag hade. En sak till, se till att överhänget bakom tippbommen är tillräckligt långt, annars får du skära upp å förstärka den också. Går även ha rammonetrade hylsor, för rätt bredd. Men då bör du ha "knäck" på konsollen, så att kran kommer upp en bit. FreddeLex här på forumet kanske kan komma med nåt mer råd, han har en viss erfarenhet av såna jobb. Verkar vara på sin plats med ett Lycka till här :wink:
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 17 mar 2012, 18:13

Vilken modell är det här?
Kranhylsor.jpg
Kranhylsor.jpg (93.45 KiB) Visad 16839 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav FreddeLex » 17 mar 2012, 19:34

Det ser ut att vara för den bredaste Smedab-konsolen. Kommer inte ihåg måtten,tyvärr.Tror det fanns 3 olika bredder???
Jag kommer med stor sannolikhet att montera kranhylsor på ett tippflak till sommaren,funderar på att köpa ett flak som saknar kranhylsor för att montera på L76:an.
Men jag har hylsor liggande och en gammal konsoll.
Troligtvis får jag bredda konsollen också för att få hylsorna utanför flakramen.
Enklast är det förstås om man har en konsoll med rätt mått,då är det "bara" att trä på hylsorna på konsollen för att få rätt bredd på hylsorna och svetsa fast på flaket.
Tittar man på ett flak som har fabriksmonterade hylsor så ser man ungefär hur man måste fästa i flaket och förstärka.
Jag har sett flera breddade krankonsoller så det är inga problem att bredda om man är svetskunnig men man får vara noga med måtten om man vill kunna flytta kran och konsoll till en annan bil av någon anledning.

Bilder på rak konsoll och hög konsoll finns på OP Höglunds sida http://www.ophoglunds.se/visa?funk=F&nr ... prak_ID=sv
Östersunds kommun hade en 112:a och sen en 124:a med kranhylsorna på ramen och hög konsoll för att kunna sidtippa flaket.
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Inläggav tanaka » 17 mar 2012, 20:33

Har en kompis som driver en smidesverkstad så då kanske man skulle höra med honom om hjälp att bredda konsolen. Själva holkarna, går dom köpas lösa eller brukar ni göra dom av grova profilrör med ett hål för låsningen?
tanaka

Inläggav FreddeLex » 17 mar 2012, 20:39

Försök få tag på begagnade kranhylsor,det blir nog både bästa och enklaste lösningen.
Borde vara ganska enkelt att få tag på,du har inga kontakter hos någon skrot eller återförsäljare av lastbilar och påbyggnader?
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 22:02

Hehehe, trodde inte jag skulle spöa dig på det här området Fredde, men vi ligger väl "neck-by-neck" ivartfall :wink:. Tämligen säker på at det finns 3 bredder, och att 1080, (hmm, eller var det 1070?) gäller för tippflak, samt att smalaste gäller Scanias rambredd. Går säkert bygga hylsor själv, men brukar gå att få tag i begagnat ganska enkelt. Ligger säkert nåt överblivet timmerrede nånstans som du kan skära loss dom ifrån.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 17 mar 2012, 22:05

Kom förresten på att modernare konsoller, krandelen alltså, kan bestå av 2 halvor. Då kan man justera in bredden efter behov.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 18 mar 2012, 11:57

Bilen på bilden . Är den något du kört med kran Thomas?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Nästa

Återgå till Objekt sökes