av herrstina- » 12 apr 2012, 21:59
Sumpen i min L140 är djup på mitten och "kilformad " i ändarna medan den på 141.an är djup i framkant och "kilar" bakåt, det innebär att oljepumpens sug måste vara annorlunda vilket jag tror är skälet till förändringen. De tidiga motorerna hade inte kolvkylning vilket man så småningom insåg behovet av, ändringen kanske är för att säkerställa oljetillgången för en kraftigare pump?
Både L och LB modellerna har påfyllningen via ett rör i motorns hö framkant, på L bilar under huven och LB bilar bakom grillen, stickan är placerad bredvid påfyllningen på båda.
Avgasröret är fäst i växellådsbiten och ser likadan ut på båda bilarna.
Vattnet till värmelementen tas ut i de bakersta topparna på L bilen, exakt var värmen hämtas på LB minns jag inte, men det kan inte ha någon avgörande betydelse.
Stina.