av Anders Ason » 04 feb 2025, 12:25
Duetten är väl en av de bästa bilarna Volvo har glort.
Började jobba på Radio/Lux, Luxoraffär i Västervik (Storgatan 13) efter skolan i åttan på eftermiddagen och på lördagarna och där fanns det en Duett med en Luxor bilradio i (jo, de tillverkade sådana (Hade dåligt ljud.)) och den särskilda i bilradio licensen kostade 30 kr per år. Skivförsäljaren i butiken fick skjutsa mig på serviceuppdragen, var ju bara 15 år.
Det var en äkta Duett trots att Grip karosser tillverkade egna Duetter bara några km därifrån, Ni vet, de med tunna utanpåliggande bak skärmar, några finns kvar. Utanför fabriken stod chassin och väntade på påbyggnad helt i trä som sedan plåtkläddes.
PV hade självbärande kaross men de här var byggda på ram och därav det stora intresset för EPA-byggen som då krävde ram, de skulle ju dra saker. De var ett traktor substitut.
Med lumpen i Flygvapnet blev det kontakt med Duetter igen och efter något år med att köra lastbil blev det Flygvapnet igen (1964 i september). Körde Duetter till dess de gick ut ur tiden under mina 12 år. Ersattes av SAAB 95 combi. Vi hade även några Willys Jeep, PU och skåp - vilket skrot.
Bäst var de på sörpla i sig rejält med bensin.
Hälsningar Anders Ason