Sundsvallsåkerier

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2012, 00:11

Intressant värre och så klara och fina bilder. Undrar rundnosen är taget vid gamla verkstan eller försäljningen längst Bergsgatan i Sundsvall?

Var det Bilbolaget i Sundsvall eller Östersund?

Rundnosen vad kunde det vara för modell? LV233?
Den har tunt flak så man ser att där bankarna ligger liksom bågnar det. Lassen var ju inga möbelflyttningar precis. Ser nu så väl den är lastad. Inget utrymme har lämnats olastat.

Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.

Undrar varför Volvo ägde bilarna? Ägnade man sig åt leasing eller lät man åkarna låna bilarna för att smörja dem?

Per, vänligen tacka herr Viklund för hans vänlighet.

Lars-Gunnar :)
Vad vore man utan en Volvo lastbil att både drömma om och minnas om från igår?
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar
 
Inlägg: 3404
Blev medlem: 16 jan 2008, 23:35
Ort: Sundsvall

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Anders » 03 jan 2012, 00:21

Det här var ju helt otroligt fina bilder! Gillar de skarpt! :D

Lars-Gunnar skrev:Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.


Vågar ju inte svära på det, men skulle tro att det är en bensinare då den inte har den riktigt långa huven som kom med dieslarna efter kriget. Så troligen är det en av bilarna från sent 30-tal.
Kanske nån annan som vet bättre? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2308
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav carlevert » 03 jan 2012, 14:30

Anders skrev:Det här var ju helt otroligt fina bilder! Gillar de skarpt! :D

Lars-Gunnar skrev:Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.


Vågar ju inte svära på det, men skulle tro att det är en bensinare då den inte har den riktigt långa huven som kom med dieslarna efter kriget. Så troligen är det en av bilarna från sent 30-tal.
Kanske nån annan som vet bättre? :)

Anders


Rundnosen är troligtvis en LV 150 förkammardiesel 95 hk årsmodell 1947-49 , tidigare bensin- modeller hade 6 bultade hjul.
L 245 från 1949 hade 10 bultade hjul

Långnosen borde vara en LV290 med FB bensinmotor på 7,6 liter och 140 hk.
Senare version med dieselmotor hade ju ännu längre motorhuv.
Senast redigerad av carlevert 03 jan 2012, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
carlevert
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav färingsösoljeätare » 03 jan 2012, 17:24

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2012, 17:45

Dessvärre Färis, inte mer än att man morsa när man mötte han när man var till S-vall.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav carlevert » 03 jan 2012, 17:56

Har ändrat felaktiga uppgifter i tidigare inlägg angående rundnosvolvon :oops:
Senast redigerad av carlevert 03 jan 2012, 21:56, redigerad totalt 1 gång.
carlevert
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2012, 18:29

Under tiden du mäter motorhuvar Carlevert så passar jag på att visa aningen mer sentida motiv där Lennart Löfströms Åkeri finns med.

Wiklund006 (Small).jpg
Wiklund006 (Small).jpg (54.91 KiB) Visad 14074 gånger

Wiklund005 (Small).jpg
Wiklund005 (Small).jpg (49.28 KiB) Visad 14074 gånger

Wiklund007 (Small).jpg
Wiklund007 (Small).jpg (63.29 KiB) Visad 14074 gånger

Wiklund008 (Small).jpg
Wiklund008 (Small).jpg (50.27 KiB) Visad 14074 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5900
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2012, 19:07

Han som tog över Melijos trailrar hette också Löfström, släkt kanske?.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lasse Hsand » 03 jan 2012, 19:58

Mötte den med engammal pålkran idag på väg mot just sundsvall. Så nu vet jag vilken trailer bil du menar. Förövrigt undrar jag om inte det där är bygget av lokaler strax söder om sundsvall. Där nya E4 skall komma idag.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2192
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2012, 21:46

Lasse Hsand skrev:Mötte den med engammal pålkran idag på väg mot just sundsvall. Så nu vet jag vilken trailer bil du menar. Förövrigt undrar jag om inte det där är bygget av lokaler strax söder om sundsvall. Där nya E4 skall komma idag.


Nä det ser du väl på Titanen att det är fordomdags! Antingen är det Ortviken eller Östrand med tanke på den väldiga rymden. Pappersbruk är inga enplansvillor.
Men hur kunde de ta så tungt på en axel? Det skulle väl ha varit en boggie på bilen. De var ju inte rädda om grejerna förr. Överlaster var väl legio.

Lars-Gunnar :)
Vad vore man utan en Volvo lastbil att både drömma om och minnas om från igår?
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar
 
Inlägg: 3404
Blev medlem: 16 jan 2008, 23:35
Ort: Sundsvall

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2012, 21:50

carlevert skrev:Vilken otrolig felräkning !!!!!
Det är ju 8 bultar på rundnosen ! Då blir jag osäker, måste jämföra längden på motorhuven
Dieselmodeller hade längre motorhuv än bensinare


Rundnosen är en L245 årsmodell c:a 1949. 10 bultade fälgar säger att den har 100 hk förkammardieselmotor.
Tidigare version hade 95 hk och 8 bultade hjul. Senare version av L 245 hade stötfångare med fotsteg framför skärmarna
som på Titan t.ex. och direktinsprutad motor.

Volvo har verkligen inte bäddat för oss. Varför kunde det inte stå Lv150 till exempel så man kunde se direkt. Men också, varför skall vi bry oss? Jo vi kan inte säga ”who care”.

Ser att den 3-axlade lastbilen har 8 bultar liksom Timmerbilen. Är det en Lv150 och 100 HK med VDA förkammardiesel (1946-49). Efterträdaren hette Lv245 och hade 10 hjulbultar och hade VDA/VDC på 100 HK och tillverkades 1949-53. Tror absolut att det är en LV150x där x är den generation som gäller. Verkar som om de för varje generation lade till en siffra från 1-5 och det stämmer ju bra med antal år den tillverkades.

Lars-Gunnar
Vad vore man utan en Volvo lastbil att både drömma om och minnas om från igår?
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar
 
Inlägg: 3404
Blev medlem: 16 jan 2008, 23:35
Ort: Sundsvall

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav carlevert » 03 jan 2012, 22:23

Lars-Gunnar skrev:
carlevert skrev:Vilken otrolig felräkning !!!!!
Det är ju 8 bultar på rundnosen ! Då blir jag osäker, måste jämföra längden på motorhuven
Dieselmodeller hade längre motorhuv än bensinare


Rundnosen är en L245 årsmodell c:a 1949. 10 bultade fälgar säger att den har 100 hk förkammardieselmotor.
Tidigare version hade 95 hk och 8 bultade hjul. Senare version av L 245 hade stötfångare med fotsteg framför skärmarna
som på Titan t.ex. och direktinsprutad motor.

Volvo har verkligen inte bäddat för oss. Varför kunde det inte stå Lv150 till exempel så man kunde se direkt. Men också, varför skall vi bry oss? Jo vi kan inte säga ”who care”.

Ser att den 3-axlade lastbilen har 8 bultar liksom Timmerbilen. Är det en Lv150 och 100 HK med VDA förkammardiesel (1946-49). Efterträdaren hette Lv245 och hade 10 hjulbultar och hade VDA/VDC på 100 HK och tillverkades 1949-53. Tror absolut att det är en LV150x där x är den generation som gäller. Verkar som om de för varje generation lade till en siffra från 1-5 och det stämmer ju bra med antal år den tillverkades.

Lars-Gunnar


Lars-Gunnar , du har alldeles rätt vad det gäller Rundnosen. Jag strulade till det dåjag inte kunde räkna rätt :oops:
Nu har jag kollat på gamla bilder och i volvo-böcker och kommit fram till följande.
Bensin -rundnosar : alltid 6 bultade hjul
LV145 : De allra första hade 6 sedan 8, förkammardiesel 95 hk
L245 : Alltid 10
LV290 serien : Både bensin och dieslar hade 8 bultar
carlevert
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Åkarns Kalle » 04 jan 2012, 01:40

Per :Väldigt roligt att du fått tillgång till Wiklunds bilder

Minns att han visa några på bilträff där vi var men inte alla.....

färingsösoljeätare: ska leta reda på namn och nr till en man du kan kontakta som kanske vet vad som hände med "Laxbilen"
på Sundfrakt hemsida synns också "Laxbilen" http://www.sundfrakt.se/system/visa.asp ... Menu=12927

Den ser inte riktigt lika ut men den har samma regnr

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 738
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav färingsösoljeätare » 04 jan 2012, 04:05

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 18:33, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Per Thomson » 07 jan 2012, 14:12

Eugen Östlunds Åkeri

Wiklund003 (Small).jpg
Wiklund003 (Small).jpg (52.05 KiB) Visad 13940 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5900
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster